Graffiti

11Dec2015-(165)-Architecture-Tree-Gkazi-Pireos-str.-Graffiti-NikosRoccos-DS-SHΝομίζω ότι τελικά υπάρχει ένα θέμα με τα γκράφιτι και τις πελώριες τοιχογραφίες. Κάπου το πράγμα αρχίζει και χάνει τον έλεγχο και αποκτά παροξυσμικά απειλητικές διαστάσεις. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο με τα μικρά, διακριτικού χαρακτήρα γκράφιτι όσο αυτά που με τα μεγαλομανιακά μεγαλύτερα και τις γιγαντιαίες τοιχογραφίες. Όπως κάθε τι που από κάποια στιγμή και πέρα γίνεται μόδα έτσι κι εδώ αρχίζουν οι συμπεριφορές και οι εκφάνσεις υπερβολής, που τελικά καταλήγουν σε συμφορητικού χαρακτήρα αποπνικτικές καταστάσεις. Το να ζωγραφίζεις μιά μάντρα που από μόνη της σπάνια να αποτελέσει ποτέ στοιχείο δομικής ομορφιάς μπορεί και να το συγχωρέσουμε. Σε τελευταία ανάλυση τέτοιες  επιφάνειες πρέπει πάντα να είναι διαθέσιμες για τέτοιας μορφής εκτονωτική προσέγγιση.  Όμως το να καταργείται η οπτική δομή ενός κτηρίου χάριν μιάς τέτοιας γιγαντιαίας εικόνας είναι μια εκτάκτως αμφιλεγόμενου γούστου τακτική.30Dec2016-Graffitti-Baby-sleeping-Tree-Exarchia-NikosRoccosΠρέπει να μάς γίνει αντιληπτό ότι σε κάθε κτήριο το κυριότερο στοιχείο ομορφιάς του είναι οι τοίχοι του. Και είναι μάλιστα ένα δυναμικό στοιχείο ομορφιάς και καθόλου αδρανές όπως πολλοί αφελώς μπορεί να νομίζουν. Γιατί ο τοίχος ενός κτηρίου είναι ένα δυναμικό πεδίο σχέσεων ανάμεσα στα διάφορα στοιχεία του κτηρίου: τα παράθυρα, τις πόρτες, τα προβαλλόμενα μέρη-μπαλκόνια ας πούμε. Πολλές φορές η επιφάνεια ενός κτηρίου δίνει την εντύπωση ενός αρμονικού ανάγλυφου. Μια γιγαντιαία τοιχογραφία που απλά ενδιαφέρεται να καλύψει μιά όσο το δυνατό πιο μεγάλη επιφάνεια, χωρίς να λαβαίνει υπόψη της αυτό το στοιχείο ίσως να μην είναι λιγότερο βανδαλισμός από όσο κάτι πιο απροκάλυπτο σαν τέτοιο. Dúrere´s hands-Pireos str., Nikos RoccosΗ περίπτωση της τοιχογραφίας με τα προσευχόμενα χέρια του Dürer είναι μια καλόγουστη και εκτάκτως διακριτικά εκτελεσμένη εφαρμογή παρόλο το γιγαντιαίο μέγεθος της. Προφανέστατα έχει προηγηθεί αρκετός στοχασμός πάνω στη μορφή που θα λάβει το τελικό έργο, στοχασμός που έλαβε υπόψη του και τη χωροθεσία της επιφάνειας. Οικονομικά ολιγοχρωματική, χωρίς να αλλοιώνει την φύση της-όντως αδρανούς εδώ-μεσοτοιχίας, αποτελεί περισσότερο υπόδειγμα εικαστικής παρέμβασης παρά επιδειξιομανούς και αγχωμένης εκφραστικής του φόβου του κενού(horror vacui), όπως όχι σπάνια συμβαίνει με τις περισσότερες περιπτώσεις γιγαντοτοιχογραφιών.7Jun2015-(152)-Urban-Still-Life-Car-Ermou-str.Graffiti-NikosRoccosΜη σας ξεγελάει η-έμφυτη-τάση μου να ωραιοποιώ με το τρόπο που κάνω τις λήψεις μου κάποια από αυτά τα γκράφιτι. Στη πραγματικότητα πολλά από αυτά είναι ανυπόφορα κακόγουστα και δεν γνωρίζουν κανένα κανόνα μέτρου και αυτοσυγκράτησης. Στοχεύουν καθαρά σε έναν πρωτογονικού χαρακτήρα εντυπωσιασμό-το πετυχαίνουν πολλές φορές, αυτό είναι αλήθεια-αλλά το εφέ τους εξατμίζεται γρήγορα ακόμη και αν εδράζεται στον σεντιμενταλισμό. Σκεφθείτε αυτό: ναι, ένας γυμνός, άβαφος τοίχος μπορεί να είναι συγκλονιστικότερα και συναρπαστικότερα πιο όμορφος και από τις μεγαλομανιοκότερες επιδείξεις δεξιοτεχνίας μερικών κακόγουστων “καλλιτεχνών” δρόμου. Fokylidou-str.-White-Staircase-Kolonaki-Architecture-NikosRoccos-NV-F

Advertisements

Leave a comment

Filed under Graffiti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s