Οι Κανόνες και οι Εξαιρέσεις

2sep2016-woman-looking-at-photographer-shop-window-ermou-str-nikosroccos-fΈχω τρεις κανόνες που σ’αυτή τη φωτογραφία και οι τρεις ανατράπηκαν, παραβιάστηκαν. Ανατράπηκαν όμως ώστε να γίνουν εξαίρεση και όχι κανόνας. Που σημαίνει ότι οι κανόνες συνεχίζουν να ισχύουν, απλά δεν είμαι δογματικός και όποτε επιβάλλεται είμαι όσο χρειάζεται ευέλικτος. Μη ξεχνάμε αυτό: εκείνο που έχει σημασία στη Φωτογραφία είναι τί τελικά παρουσιάζεις. Αυτός είναι ο απόλυτος και μόνος σκοπός. Άρα αν μια εικόνα υπηρετείται καλύτερα με ανατροπή των κανόνων, καλοδεχούμενη και αυτή και η ανατροπή τους.

Κατά κανόνα δεν κροπάρω. Προσπαθώ όσο με παίρνει να είμαι ακριβής στο καδράρισμά μου. Όσοι έχουν δει αναλογικές φωτογραφίες μου θα θυμούνται πολύ καλά ότι τις τύπωνα, στο 99%  τουλάχιστον των περιπτώσεων, full-frame. Σε παλιότερες αναρτήσεις όπου η αναλογία των αναλογικών είναι μεγαλύτερη είναι εύκολα διαπιστώσιμο αυτό. Εδώ κροπάρισα γιατί υπήρχαν αντανακλάσεις στο τζαμί της βιτρίνας που δεν μπορούσα να τις ελέγξω ή να προβλέψω αφού η προέλευσή τους βρίσκονταν πίσω μου και άρα, αντικειμενικά εκτός δυνητικού οπτικού πεδίου μου.

Κατά κανόνα δεν επιλέγω φωτογραφίες που υπάρχει οπτική επαφή με το φωτογράφο-την αφεντομουτσουνάρα μου δηλαδή. Φωτογραφίες στις οποίες κεντρικό ή στρατηγικά τοποθετημένο πρόσωπο της εικόνας κοιτάει προς το φακό, κατά συντριπτικά πλειοψηφικό κανόνα απορρίπτονται εκ προοιμίου. Θεωρώ ότι σπάει ο κλειστός αφηγηματικός κύκλος μιας εικόνας όταν έτσι συμβαίνει και αυτό είναι αρνητικό για τη σωστή της ανάγνωση-προϋποθέτει βέβαια ότι υπάρχει θέμα στην εικόνα.Εδώ όμως το αφηγηματικό γεγονός είναι ακριβώς αυτή η οπτική επαφή, που ακριβώς επειδή σ’εμένα είναι μιά εξαίρεση τής επιτρέπεται-νομίζω- να έχει μιά αξία.Για να πω την αλήθεια εγώ αλλού στόχευα: στην όμορφη πλάτη της γυναίκας αριστερά. Στο κάδρο που είχα φτιάξει, η γυναίκα που τώρα με κοιτά ήταν σε profil perdu κι έτσι η ωραία υπαινικτικότητα και το μυστήριο που δημιουργείται όταν βλέπεις μια γυναίκα από πίσω και εικάζεις τις ποιότητες της ομορφιάς της, ήταν ουσιαστικά διπλασιασμένο. Αλλά το καρέ όπως το πρόβλεψα δεν μας προέκυψε-η Ερμού είναι ένας πολύ ωραίος δρόμος για φωτογραφίες αλλά και εξίσου καλός για ανατροπές, καταρρεύσεις και απογοητεύσεις φιλόδοξων φωτογραφικών προσδοκιών και αυτοσχέδιων σχεδιασμών της στιγμής. Η εναλλακτική-η φωτογραφία της ανάρτησης-δεν είναι όμως καθόλου κακή*. Η απίθανα ωραία αυτή γυναίκα με κοιτά με την αληθινά πιο γενναιόδωρη-αλλά και τόσο αφοπλιστική ταυτόχρονα- καλή της διάθεση. Νοιώθω ότι την έχω αδικήσει κάπως όμως-άθελά μου πάντως-η μηχανή μου συνέχιζε να μένει εστιασμένη στη πλάτη της γυναίκας αριστερά.

Ακριβώς σ’αυτή τη πλάτη, την τόσο πεισματικά εστιασμένη από τη κάμερα μου έκανα τη τρίτη εξαίρεση στο κανόνα μου: δεν αφαίρεσα τη μαύρη κουκίδα σκόνης του αισθητήρα. Παρόλο ότι υπάρχει μια ακόμη ελιά εντοπισμένη στην ωραία αυτή πλάτη, δυστυχώς βρίσκεται σε ένα σημείο που δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή και μάλιστα στην ακεραιότητα της-βρίσκεται κάτω από το πλατύ τιραντάκι δεξιά. Αυτό το υπέροχο σποτάκι μού έδωσε το θάρρος να κρατήσω τη κουκίδα που βρίσκεται κάπου στη μέση και που ευτυχώς για μένα έχει σχήμα οβάλ άρα μπορεί άνετα να θεωρηθεί σαν ελιά προοπτικά δοσμένη.

*Βέβαια θα προτιμούσα την εικόνα που είχα προβλέψει. Το πρόβλημα της περίσπασης και της διασποράς της αφήγησης προς έξω απ’την εικόνα μένει παρόλο το ακαταμάχητο βλέμμα της όμορφης γυναίκας. Η Φωτογραφία βρίσκεται έξω από την επιμέρους ομορφιά κάθε ιδιαίτερου πλάσματος. Και πάντα ένα καταγεγραμμένο βλέμμα μιας τέτοιας ομορφιάς ενώ συμβάλλει στην με κάποιο τρόπο διαιώνιση αυτής της ομορφιάς, παρεκκλίνει του στενού σκοπού της Φωτογραφία σαν Τέχνης. Η Φωτογραφία σαν Τέχνη δεν εξαρτάται από τις καταγεγραμμένες επιμέρους ομορφιές. Αν ήταν έτσι οι φωτογράφοι μόδας θα ήταν οι συγκλονιστικότεροι φωτογράφοι. Αλλά οι καημένοι δεν είναι!

Leave a comment

Filed under Φωτογραφίες δρόμου, street photography

Leave a Reply

