Η νταντά και οι καλαμαράδες (Vivian Maier)

d5ff1866ca63cf89c451cb632eb2db47Πρέπει να το παραδεχτούμε ότι έχει τη πλάκα του. Το φαινόμενο Vivian Maier αποκαλύπτει πολλά και σε πολλά επίπεδα αρθρωμένα. Ουσιαστικά αποδομεί τους διεφθαρμένους μηχανισμούς της Τέχνης-όχι δεν τους ανατρέπει, απλά λειτουργεί αποδομητικά σε θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο και αυτό δεν είναι λίγο για όσους θέλουν να ελπίζουν σε κάτι αληθινά καλύτερο στο βαλτωμένο χώρο της Φωτογραφίας. 064a8d92ceffbc815769c371f8064897Μιά άσημη, ταπεινή νοικοκυρούλα, απολύτως σύγχρονη του “γίγαντα” της Φωτογραφίας Robert Frank, έρχεται με το πλούσιο και αφάνταστα πολυποίκιλο έργο της, διακτινωμένο σε πολλές δραστήριες και παραγωγικότατες δεκαετίες, έρχεται λοιπόν αυτή η άγνωστη μέχρι χτες νταντά μικροαστών αμερικανόπαιδων, όχι μόνο να εκτοπίσει τον υπερεκτιμημένο σύγχρονό της Ρόμπερτ Φρανκ(για δέστε κι εδώ) αλλά και ουσιαστικά να τον εκθρονίσει και μαζί με αυτόν να απογυμνώσει έναν ολόκληρο μυθοποιητικό μηχανισμό και όσους ρηχούς και κακόγουστους καλαμαράδες-επιμελητές, διευθυντές μουσείων, κριτικούς, αστοιχειώτους περιοδικατζήδες και παντός είδους άλλους αλεξιπτωτιστές, από τους πάμπολλους του χώρου, προέβαλαν τον Ρόπμπερτ Φρανκ και τους φρικτούς ομοίους του, Γουίνογκραντ, Diane Arbus και δεν συμμαζεύεται, σαν Φωτογραφικό Κανόνα! Και την ανατροπή αυτή να την κάνει όχι κανένας μεγαλόσχημος Πάπας της Φωτογραφίας σαν τον μακαρίτη ρηχάντρα, κλούβιο σαν τενεκεδοκούτι,  θορυβοποιό Szarkovski(εδώ) και μάλιστα από το αφάνταστα προνομιακό του πόστο στο MoMA αλλά ένας πιτσιρικάς με αποδεδειγμένο όμως καλό γούστο, δυνατό ένστικτο, αληθινό ερευνητικό ταλέντο και φυσικά εργώδη μεθοδικότητα. Ξαφνικά και σαν ένα είδος θείας εκδίκησης της Τέχνης όλοι αυτοί οι μυριόστομα επώνυμοι κουδουνοκέφαλοι αποδεικνύονται ταπεινωμένες νούλες, φούσκες στο χρηματιστήριο της Τέχνης που εξαφανίζονται δίπλα στο πάθος, τη διάρκεια, τη συνέπεια και το αληθινό δημιουργικό πείσμα αυτής της ανεπιτήδευτα μεγάλης και σεπτής όπως αποδεικνύεται αναχωρήτριας με το απρόβλεπτα και ασύλληπτα μνημειώδες έργο.140331_r24802-1200-1200 Όλο αυτό το απίθανο σκουπιδαριό που τόσα χρόνια συσσωρεύτηκε ήταν μια θνησιγενής ματαιότητα χωρίς τίποτα από το είδος μεταφυσικής δικαίωσης που η αληθινά άδολη Τέχνη ξέρει να προσφέρει σαν τη μόνη θεμιτή και ιερή ματαιότητα.

Όλο αυτό το κακόγουστο σκυλολόι των αλογομούρηδων της Τέχνης-Szarkowski, Robert Frank, Garry Winogrand και η τοξική ουρά που δημιούργησε εκεί, στην Αμερική, αλλά και στον υπόλοιπο πλανήτη στη συνέχεια-στην Ελλάδα το ζούμε με ιδιαίτερη ένταση λόγω του αυτοπροσδιοριζόμενου σαν μαθητή του ψυχάκια Γουίνογκραντ, που το παίζει αυτόκλητος δάσκαλος και που έχει καταφέρει να μπλοκάρει ουσιαστικά κάθε διέξοδο από τη χωματερή στην οποία έχει ρίξει την Ελληνική Φωτογραφία.

Όλος αυτός ο συρφετός συνειδητοποιεί ξαφνικά ότι χάνει το παιχνίδι της κυριαρχίας του κακού γούστου που τόσο αυθεντικά και με πείσμα αρτηριοσκληρωμένης και κατεστημένα καθετηριακής γριάς οι ίδιοι εκπροσωπούσαν.

Είναι κανόνας απαράβατος και της Φύσης και της Τέχνης και της Ζωής: στο τέλος ΠΑΝΤΑ το καλό και η ομορφιά επικρατούν! Ανθρωπισμός και πάλι! Τέρμα στην αποπνικτικότητα και την αποφορά της νοσηρότητας και του φρικαλέου γούστου. Η ομορφιά -και το ήθος της!- επανακάμπτουν δριμύτερα μέσα από το ταπεινά μεγάλο έργο μιας σεμνής ανιδιοτελούς και άλλο τόσο τρυφερής δέσποινας(σκεφθείτε αυτό: μεγάλωσε δεκάδες πιτσιρίκια και όλα, σαν μεγάλοι άνθρωποι πια, τη θυμούνται με τρυφερότητα!). Μιάς δέσποινας στην οποία υποκλινόμαστε με απέραντο σεβασμό και αγάπη.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Robert Frank, VIVIAN MAIER

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s