Φωτογραφίες χωρίς κάδρα;

pinacoteca-di-brera-milano-chair-painting-museum-nikosroccos-nvΗ έκθεση, σαν μέθοδος δημιουργίας υπεραξίας, είναι μια σύμβαση-κατ’εξοχήν!- ειδικά τώρα, στο καιρό του διαδικτύου. Αν θέλεις να δεις φωτογραφίες, αν θέλεις να τις απολαύσεις, να τις αναλύσεις, να στοχαστείς και να κερδίσεις από αυτές αισθητική χαρά, το διαδίκτυο είναι απαράμιλλο και ασυναγώνιστο ως προς αυτό. Οι εκθέσεις γίνονται για πολλούς λόγους, απ’τους οποίους το κέρδος είναι ο μακράν σημαντικότερος -και έτσι πρέπει να είναι, γιατί οι εκθέσεις έχουν την αβάσταχτη ουρά που λέγεται έξοδα, πολλά έξοδα και μάλιστα από πολλούς! Κανένα πρόβλημα ως προς αυτό. Θεμιτό και επιβεβλημένο είναι, ειδικά για όσους φωτογράφους δεν είναι εμπορικοί αλλά παράγουν παρόλα αυτά αξιόλογο φωτογραφικό έργο και με κάποιο τρόπο πρέπει να ενισχυθούν ώστε να συνεχίζουν και να μπορούν να συνεχίζουν να το παράγουν. Όμως η η έκθεση σαν σύμβαση έχει τις προϋποθέσεις της για να μπορεί να έχει θεσμικό κύρος και εξ αυτού να μπορεί να διεκδικεί αξιόπιστα το χρήμα που ζητά.

Το τελευταίο όμως καιρό γινόμαστε μάρτυρες φωτογραφικών εκθεσιακών γεγονότων όπου οι φωτογραφίες είτε εκτίθενται στον όποιο τοίχο ή υποκατάστατό του απλά καρφιτσωμένες-με πινέζες τις περισσότερες φορές!-είτε σε οθόνες κομπιούτερ! Με αυτούς τους τρόπους όμως υπονομεύεται η ίδια η σύλληψη της έννοιας έκθεση στην εποχή του διαδικτύου, που προφανώς δεν είναι για να πάμε να δούμε φωτογραφίες που δεν έχουμε δυνατότητα να γνωρίζουμε-αυτό πια είναι αδιανόητο αφού  στη πραγματικότητα ξέρουμε ακόμη και φωτογραφίες που δεν έχουν καν τυπωθεί! Πάμε γιατί το κοινωνικό γεγονός που την διεκπεραιώνει δημιουργεί υπεραξία γιατί παίζει το ρόλο της μεγάλης σημασίας που θέλουμε να δώσουμε σε μια φωτογραφική εργασία. Καλή ή όχι, δεν έχει σημασία, γιατί εδώ μιλάμε πια για μιά ΣΥΜΒΑΣΗ.

Υπάρχει το επιχείρημα ότι η οικονομική κρίση κλπ, κλπ. Σαχλαμάρες! Οι φωτογραφίες δεν είναι φασόλια, ρεβύθια ή φακές για να μπορούν να παρουσιαστούν και να διατεθούν χύμα. Ούτε θα μπουν στο τσουκάλι για να μαγειρευτούν και έτσι να ακολουθήσουν μια πορεία κατανάλωσης που θα τις εξαφανίζει σαν εφήμερα και θνησιγενή προϊόντα μικρής και σύντομης διάρκειας. Η Φωτογραφία σαν εκθεσιακό προϊόν πρέπει με τον τρόπο της να υποδεικνύει και τη χρήση της και να την υποδεικνύει αυτή τη χρήση με ένα τέτοιο τρόπο που να την αναδεικνύει σαν προϊόν και όχι να την απαξιώνει. Απαξίωση: αυτό κάνουν οι πινέζες και οι εκτεθειμένες οθόνες του κομπιούτερ, όσο ντιζαϊνάτες κι αν είναι. Άλλωστε κομπιούτερ έχουμε και στο σπίτι μας και θα μπορούσανε έτσι να μάς στείλουν την έκθεση τους με ιμέιλ!

Με την αφορμή του θέματος των εκθέσεων να επισημάνουμε και ένα άλλο νοσηρό φαινόμενο, παράγωγο μιάς αγχωμένης και ανασφαλούς μεγαλομανίας των οργανωτών: ΓΙΓΑΝΤΙΣΜΟΣ! Εκθέσεις με τεράστιο αριθμό φωτογραφιών αλλά και εκθετών. Με αποτέλεσμα να γεμίζουν οι τοίχοι με ένα είδος φωτογραφικής ταπισερί όπου ουσιαστικά χάνεται η προσωπική συμβολή του κάθε συμμετέχοντος φωτογράφου αλλά και της κάθε μίας φωτογραφίας-αν την έχει την αξία για να μπορεί να συμβάλει τέλος πάντων- και να μένει μόνο η εντύπωση του γαργαντούικα θηριλωδους γιγαντισμού του διοργανωτή, που είναι τελικά-εντελώς άδικα!-και ο μόνος κερδισμένος της υπόθεσης. Αυτό το ιδιότυπο horror vacui ερμηνεύεται σαν το “πόσο καλός είναι ένας τέτοιος τσοπάνης που έχει μαζέψει τόσα πολλά πρόβατα γύρω του”. Λυπάμαι αλλά εγώ έτσι μπορώ να το δω και σε καμιά περίπτωση σαν τίμια και ειλικρινή διάθεση και κίνηση προβολής της Φωτογραφίας και των δημιουργών της. Σε τελευταία ανάλυση πρέπει να υπάρχουν κριτήρια επιλογής, που σαφώς όμως δεν μπορεί να είναι η οικονομική συμβολή του κάθε συμμετέχοντος στην έκθεση. Αντίθετα το μόνο προς εκτίμηση κριτήριο που μας υποβάλλει ένας τέτοιου είδους διοργανωτής είναι προφανώς μόνο το ποσοτικό και σε καμιά περίπτωση το ποιοτικό, που, και στην απίθανη περίπτωση που αυτό μπορεί να υπάρχει, εξαφανίζεται-τι καλά!- μέσα στον ορυμαγδό του εκτεθειμένου σκουπιδαριού.

Δεν είναι σοβαρά πράγματα όλα αυτά.

Advertisements

Leave a comment

Filed under ...και λίγη Θεωρία!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s