Ένας Velazquez στην Αθήνα

30aug2015velasquez-christ-church-of-ag-sophia-meropeio-foundation-nikosroccos-dsΣτη προχθεσινή ανάρτηση μου (εδώ) είχα κάνει μια αναφορά στο Βελάσκεθ και τη σκάλα του σε ένα περιώνυμο έργο του. Ήδη από τη στιγμή που έγραψα το κείμενο ακαριαία θυμήθηκα ότι σε μια εκκλησιά της Αθήνας, στην Αγία Σοφία στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου-ορθόδοξη εκκλησιά-είχα με έκπληξη δει μια μεγάλη εικόνα του Χριστού που ευθύς αναγνώρισα σαν αντίγραφο-προφανώς!-ενός διάσημου, εμβληματικού έργου του μεγάλου Ανδαλουσιανού. Ευρωπαϊκού χαρακτήρα εικονογραφία στις ελληνορθόδοξες εκκλησίες θα βρούμε μόνο στο λεγόμενο ναζαρηνό στυλ και αυτό ουσιαστικά νομίζω ότι μάς προέκυψε γιατί άρεσε και στον Όθωνα της Βαυαρίας όπου το στυλ αυτό γεννήθηκε αλλά και μετέπειτα στη ρωσίδα γυναίκα του βασιλιά Γεωργίου Α΄αφού αυτό το στυλ, ειδικά για τη διακόσμηση των εκκλησιών, άνθισε κυρίως στη Ρωσία. Αν και δεν μπαίνω συχνά σε εκκλησίες, σε γενικές γραμμές δεν έχω εντοπίσει δυτικότροπη εικονογραφία ούτε σε τοιχογραφίες ούτε, πολύ περισσότερο, σε εικονίσματα που, στην υπερσυντριπτική πλειοψηφία τους ανήκουν στυλιστικά στο βυζαντινό ή έστω μεταβυζαντινό-κρητική ή επτανησιακή σχολή ας πούμε- εικονογραφικό ιδίωμα.

403px-cristo_crucificadoΒέβαια η εικόνα αυτή του Βελάσκεθ είναι εμβληματική και άνετα μπορεί να αγγίξει κάθε χριστιανική ψυχή ανεξαρτήτως δόγματος αλλά παρόλα αυτά είχα μείνει με την εντύπωση ότι τέλος πάντων προγραμματικά η Εκκλησία δεν ευνοεί τη παρουσία τέτοιων εικόνων. Όπως είπαμε η εικόνα αυτή είναι αντίγραφο-και μάλιστα υπερφυσικά μεγεθυμένο μέρος της και απελπιστικά επίπεδα ζωγραφισμένο- του πίνακα του Βελάσκεθ που αυτή τη στιγμή λατρεύεται και προσκυνάται, από φιλότεχνους μάλλον παρά από χριστιανούς πιστούς, στο ολόφωτο Πράντο και όχι σε κάποια ζοφερή κόχη ναού. Έχω τη περιέργεια να μάθω πώς προέκυψε ένα τέτοιο έργο στη μικρή αυτή εκκλησιά. Το παρήγγειλε κάποιος; είναι κάποιας μορφής δωρεά; Είναι μήπως λάφυρο; Οι φωτιστικές συνθήκες αλλά και οι πάρα πολλοί τουρίστες-λόγω Ακρόπολης-που κυριολεκτικά συνωστίζονταν στο ναΐδριο δεν μού επέτρεψαν να το ερευνήσω το θέμα πιο διεξοδικά.Το μυαλό μου πάει ότι μπορεί να είναι κάποιο έργο σπουδαστή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών που ζωγραφίστηκε στα πλαίσια της μαθητείας του εκεί. Η αλήθεια είναι ότι το “κροπάρισμα”-για να μιλήσουμε με φωτογραφικούς όρους για τη ζωγραφική- δεν είναι από τα ευτυχέστερα που θα μπορούσαν να προκύψουν και φυσικά η ίδια η τεχνική του έργου υπολείπεται δραματικά του ανεπίληπτου ύφους του ασύγκριτου ισπανού αλλά αυτά, μέσα στο ημίφως μιάς μικρής εκκλησιάς, είναι ψιλά γράμματα και ειδικά για κάποιον που στέκεται ευλαβικά μπροστά στην υποβλητικότατη εικόνα αυτού που ενδεχομένως θεωρεί Σωτήρα του και Υπέρτατο και Ύστατο Κριτή του.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s