Πότε μάς επιτρέπεται να πατάμε το γκαζόν;

bust-relief-byzantine-museum-nikosroccos(Βασικά περί κουβέντας να γίνεται ο λόγος αλλά για να δικαιολογήσω την ανάρτηση κάποιων φωτογραφιών πρέπει κάπως να τις πλαισιώσω και με κάποιο κείμενο). Για να τραβήξω λοιπόν τη πρώτη φωτογραφία της ανάρτησης, αυτό το υπό μορφή μεταλλίου ανάγλυφο με τη μορφή του ιδρυτή του Βυζαντινού Μουσείου, χρειάστηκε-το εννοώ αυτό το “χρειάστηκε”-να πατήσω το χορτάρι που περιέβαλε το μνημείο. Ναι μεν το έκανα συνειδητά αλλά προσπάθησα να το αποφύγω και μόνο όταν συνειδητοποίησα ότι δεν γίνεται αλλιώς το έπραξα το ατόπημα-έχοντας δηλαδή πλήρη επίγνωση ότι, ηθικά τουλάχιστον, παρανομούσα. Μού έγινε μάλιστα και παρατήρηση. Έσπευσα να εξηγήσω το λόγο αυτής της παράβασης που σε ένα χώρο όπου-κατά τεκμήριο τουλάχιστο-υπηρετείται η αισθητική λογικά θα γινόταν κατανοητός-πάντως από τον άνθρωπο που μού έγινε η παρατήρηση έδειχνε να έχει υπάρξει αυτή η κατανόηση. Η εξήγηση που έδωσα ήταν ότι σε ένα τόσο ρηχά σκαλισμένο ανάγλυφο η τύχη να σού δοθεί η ευκαιρία να το φωτογραφίσεις με τέτοια γωνία το πλάγια φωτισμό έμοιαζε σχεδόν με μικρό λαχείο. Σε ένα, το πολύ δύο λεπτά θα το έχεις χάσει. Και προφανώς δεν μπορείς να το κυνηγάς κάθε μέρα. Δεν είναι κανένα σπουδαίο καλλιτέχνημα-άλλωστε ούτε η φωτογραφία μου είναι κανένα αριστούργημα-απλά αναδεικνύεται πολύ καλύτερα με ένα τέτοιο πλάγιο φωτισμό και μάλιστα φυσικό. Αποκτάει μια νέας διάστασης πλαστικότητα που υπό άλλες φωτιστικές συνθήκες δεν παρουσιάζει. Έπρεπε λοιπόν ορισμένως να φωτογραφηθεί έτσι την ορισμένη στιγμή και προς το σκοπό αυτό μια μικρή παράβαση θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μπρος στο επιδιωκόμενο αισθητικότερο αποτέλεσμα. Ο κύριος που μού έκανε τη παρατήρηση στο άκουσμα της εξήγησης, που προφανώς την αποδέχτηκε, με άφησε να ολοκληρώσω τη λήψη. Όμως κάποια κυρία λίγο αργότερα, όταν πια μπήκα στο μουσείο για την έκθεση με τα έργα του Ερμιτάζ, φρόντισε να με ενημερώσει ότι με είχε εντοπίσει να πατάω το γκαζόν. Πρόθυμα της έδωσα την εξήγηση. Αλλά έδειχνε αμετάπειστη κρατώντας κάποιου είδους μανιάτικο. Τής εξήγησα με λίγη δόση πικρού χιούμορ, ότι καμιά φορά για τη Τέχνη κάνουμε και καμιά αμελητέας κολασιμότητας ψιλοπαρανομία. Όμως ήταν ανένδοτη. Βασικά έβρισκα χαριτωμένο το πείσμα της, που το βουτούσε στο στυφό ζουμί της ηθικολογίας-“σας έβλεπαν παιδιά εκείνη την ώρα κύριε” “Τί μάθημα τους δίνατε, το σκεφθήκατε;”. Έδωσα τόπο στην οργή-όχι συγγνώμη πάντως δεν ζήτησα, παρόλο ότι μού έγινε σύσταση από τη συντροφιά μου: ο λόγος ήταν ότι  ένα έργο-αυτό το ανάγλυφο-που λογικά πρέπει να το έχω δει καμιά δεκαπενταριά φορές από τις κατά καιρούς επισκέψεις μου στο Βυζαντινό Μουσείο-για πρώτη φορά αναδείχθηκε η όποια ομορφιά του στα μάτια μου χάρη στον εντοπισμό αυτής της φωτιστικής και τελικά φωτογραφικής στιγμής με την οποία εντυπώθηκε.byzantine-museum-gate-nikosroccosΟ χώρος του Βυζαντινού Μουσείου είναι νομίζω μακράν ο καλύτερος συγκριτικά με κάθε άλλο μουσείο της Αθήνας και προσφέρεται μάλιστα για φωτογράφιση στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο να παίζει το φως. Κάνοντας μια αναδρομή σε παλιότερες φωτογραφίες από τον ίδιο αυτό χώρο, συνειδητοποιώ ότι σχεδόν όλες οι προηγούμενες επισκέψεις μου εκεί συνοδεύονταν από μάλλον συννεφιασμένο καιρό!hermitage-canova-nikosroccosΗ έκθεση με τα έργα από το Ερμιτάζ πολύ εντυπωσιακή για τα ελληνικά δεδομένα. Ξεχωρίζω το φωτογενέστατο γλυπτικό σύμπλεγμα του Κανόβα “Έρως και Ψυχή” και-ίσως το σημαντικότερο έργο της έκθεσης-το ανεπίληπτης αυστηρής-αττικής θα τολμούσα να πω- ομορφιάς αριστούργημα του Νικολά Πουσέν “Εσθήρ και Ξέρξης”.hermitage-exhibition-poussin-esther-nikosroccos

Advertisements

1 Comment

Filed under Μουσεία

One response to “Πότε μάς επιτρέπεται να πατάμε το γκαζόν;

  1. Pingback: Το Ερμιτάζ στην Αθήνα | camerart

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s