Την κρείττω τα φωτογράμματα δείξει

self-portrait-dsΜού ζητήθηκε από κάποιους στους οποίους υπέβαλα μια εργασία μου μιά φωτογραφία του προσώπου μου. Τους απάντησα πως ούτε έχω-σας διαβεβαιώ είναι αλήθεια αυτό-αλλά και αν είχα δε θα έδινα. Σαν άνθρωπος που υπηρετώ το ωραίο ψέμα της αληθοφάνειας της Φωτογραφίας-τους είπα- ξέρω πολύ καλά πόσο ανόητο είναι να νομίζεις ότι μια φωτογραφία θα δείξει ή πολύ περισσότερο θα αποδείξει πράγματα για το καθένα μας.

Οι άνθρωποι επανήλθαν στο αίτημα τους, επιμένοντας, σώνει και καλά, να τους στείλω μια φωτογραφία. Τους έστειλα αυτή που αναρτώ σήμερα-νομίζω ότι την έχω ξαναδημοσιεύσει σ’αυτό εδώ το μπλογκ. Διαμαρτύρηθηκαν ότι δεν τους βοηθάω. Και τότε τους απάντησα ότι αυτή η εικόνα, που την αποκαλώ αυτοπροσωπογραφία μου, λέει πολλά και μόνο ελάχιστα υστερεί από όσα λέει το σύνολο του έργου μου στο οποίο κανονικά θα πρέπει ψάξουν να με βρουν όσοι τυχόν δείχνουν το ανόητο και ανούσιο ενδιαφέρον σώνει και καλά να με μάθουν(πτωχαλαζονεία καλλιτέχνου!).

Erasmus-Durer

Working Title/Artist: Erasmus of Rotterdam Department: Drawings & Prints Culture/Period/Location: HB/TOA Date Code: Working Date: 1526 MMA Digital Photo #: DP102202.tif

Τότε θυμήθηκα τον Έρασμο, το μεγάλο αναγεννησιακό διανοούμενο, που δυσαρεστημένος-άδικα, πολύ άδικα!-από το ασύγκριτο πορτραίτο που τού έκανε ο Dürer, φρόντισε να μπει στην επιφάνεια του προσωπογραφικού χαρακτικού, σαν κομψή νύξη δυσαρέσκειας, μιά φράση-επιφύλαξη που παρέπεμπε στην ουσία της προσωπικότητας του: τα ίδια τα συγγράμματα του δηλαδή. “Την κρείττω τα συγγράμματα δείξει”, που σημαίνει: τη καλή μου εικόνα  τα συγγράμματα μου τη δείχνουν-αυτό είναι το μότο του περιώνυμου χαρακτικού του μεγάλου γερμανού καλλιτέχνη-(ερίζεται ποιος τελικά είναι ο υπεύθυνος της ένταξης αυτού του μότο στο χαρακτικό: ο ίδιος ο Έρασμος-που είναι και το πιθανότερο αφού είναι αυτός η αυθεντία στη γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ή ο Ντύρερ, που όμως σαν εικονοποιός και μάλιστα πολύ συνειδητοποιημένος, ειδικά στη παρουσίαση του εαυτού του-μέχρι την εμφάνιση του Ρέμπραντ, είναι ο μεγάλος καλλιτέχνης με τις περισσότερες αυτοπροσωπογραφίες!-είναι λογικό να έδινε μεγάλη βάση στην αναπαράσταση ενός προσώπου με τη τέχνη του). Το πορτραίτο του Έρασμου είναι ένα ασύγκριτο εμβληματικό έργο που με σπάνια πυκνότητα συνοψίζει ολόκληρη την Αναγέννηση και κατ’αυτή την έννοια ο Έρασμος υπήρξε και άτοπος στη κρίση του γι’αυτό το σπουδαίο επίτευγμα και αποδείχτηκε ελάχιστα διαισθητικός και προνοητικός.self-26Προφανώς ο απίστευτα επικοινωνιακός Ντύρερ θα με σιχτίριζε γι’αυτή τη συστηματική άρνηση μου να παρουσιάζω τον αγοραφοβικό εαυτό μου. Είχε τόση αυτοπεποίθηση ώστε να παρουσιάζει τον αντίστοιχο δικό του εαυτό-τόσο αμίμητα ιδιοσυγκρασιακό καμιά φορά!- ακόμη και σαν μετενσάρκωση του ίδιου του Χριστού ή, όχι σπάνια, ακόμη και σαν ευάλωτο από την αρρώστια και τα πρώτα σημάδια του επικείμενου θανάτου του ερωτήματα.Durer_selfporitrait‘Ολα αυτά τι αποδεικνύουν; -γιατί η απαράμιλλη τέχνη του Ντύρερ προφανώς δεν είναι εξαρτημένη από επικοινωνιακά ρηχά παιχνίδια-ότι ή την έχεις την επικοινωνία μέσα σου ή δεν την έχεις και ότι οποιαδήποτε παραπομπή σε “ουσιαστικά” επιχειρήματα του τύπου “Ψάξτε την ουσία μου αλλού” ή “Την κρείττω τα συγγράμματα-εγώ σαν φωτογράφος τα μετέτρεψα σε φωτογράμματα!-δείξει” είναι υπεκφυγές αγοραφοβικές και ενδεχομένως ανασφάλειες που χρήζουν-μπορεί και επείγουσας!- ψυχαναλυτικής έρευνας.

Leave a comment

Filed under Albrecht Dürer, Η τέχνη της προσωπογραφίας

Leave a Reply

