Συμβάσεις για ανατροπή.

Tram-to-Glyfada-backgammon-Nikos-Roccos-Νίκος-Ρόκκος

Κάθε ανθρώπινο σύστημα που βασίζεται σε διανοητική κατασκευή-και η Τέχνη στις διάφορες εκδοχές της είναι μιά τέτοια περίπτωση και άρα και η Φωτογραφία-έχει τις συμβάσεις του. Συμβάσεις ένθεν κακείθεν. Δηλαδή συμβάσεις και από την πλευρά αυτών που δημιουργούν τέχνη και από τη πλευρά αυτών που την καταναλώνουν-ευτυχώς αυτό το δίπολο δεν έχει στεγανά και μπορεί κάποιος άνετα να κινείται και στις δύο πλευρές.

 

Μιά ενδιάφέρουσα τέτοια σύμβαση από τη πλευρά του φωτογράφου είναι ότι, λογαριάζεται σαν τέτοιος και η τέχνη του ή η δραστηριότητα του τέλος πάντων, σαν φωτογραφική, μόνο στο βαθμό που χρησιμοποιεί αυτό το είδος εργαλείων, αυτόν τον εξοπλισμό που όλοι αντιλαμβανόμαστε σαν φωτογραφικό. Αυτό ακούγεται εύλογο αλλά μη νομίζετε ότι πάντα ήταν αντιληπτό σαν τέτοιο και πάντα τόσο συμβατικά αυτονόητο. Η περίπτωση του πολυτάλαντου Man Ray ή των σοβιετικών κονστρουκτιβιστών και των αντίστοιχων πειραματικών φωτογράφων του Bauhaus λέει πολλά.

 

Για να το πω αλλιώς: η φωτογραφική μηχανή, ο φωτογραφικός φακός είναι μία σύμβαση, η απόλυτη, η υπέρτατη απολύτως φωτογραφική σύμβαση και που κατά τα φαινόμενα κανείς, όσο αντισυμβατικός θέλει να περνιέται σαν φωτογράφος δεν μπορεί να ξεπεράσει. Ακόμη και ο Μαν Ρέι, με τον φαινομενικά αντισυμβατικό του τρόπο, τελικά σε συμβατική φωτογραφική τεχνική προσέτρεξε για τις φωτογραφικές του καινοτομίες. Τόσο συμβατική ώστε να ανάγεται στις εντελώς πρωταρχές της Φωτογραφίας και στο “Κοντύλι της Φύσης” ( Pencil of Nature) του William Henry Fox Talbot (1800–1877).

 

Αυτό που με απασχολεί εδώ είναι αν με το φωτοσόπ ανοίγεται κάποιου είδους κερκόπορτα που σε μεγάλο βαθμό να υπονομεύει τη Φωτογραφία και κατά δεύτερο λόγο αν κάποιες νέες τεχνικές στη κατασκευή των φακών ουσιαστικά με το τρόπο τους να υπονομεύουν ακόμη και την καθιερωμένη αντίληψη μας για τη πρόσληψη των εικόνων. Ένας ευέλικτος ρευστός φακός ας πούμε σε ποια εκτοπλασματική όραση θα μπορούσε να μας οδηγήσει; Και το αποτέλεσμα αυτής της νέας οπτικής αντίληψης-που άνετα μπορεί να περιλαμβάνει και έλεγχο και χειρισμό-τη στιγμή της λήψης παρακαλώ!-όχι μόνο της προοπτικής, που με τις συμβατικές φωτογραφικές μηχανές και τους φακούς, ουσιαστικά υιοθετούν τη θεωρία του Leon Battista Alberti!-αλλά και του ίδιου του χρώματος και του φάσματος του φωτός!

Advertisements

Leave a comment

Filed under Φωτογραφίες δρόμου, street photography

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s