Σαρκαστική ελεγεία

Zappeion-Landscape-Nikos RoccosΚάτοικος της πόλης είμαι και με την οικονομική μου αδυναμία να ταξιδεύω έξω από αυτή, δεν μπορεί παρά να νιώθω ευγνωμοσύνη για την ύπαρξη των όποιων αστικών πάρκων διαθέτει αυτή η πόλη. Πριν μια βδομάδα περίπου είχα βρεθεί πρωί-πρωί στο κήπο του Ζαππείου και ήταν τόσος ο ενθουσιασμός μου που βρέθηκα μετά από τόσο καιρό εκεί, στο πιο πιστευτό υποκατάστατο φύσης που διαθέτει η Αθήνα, ώστε σχεδόν ξέχασα να φωτογραφήσω, απορροφημένος από την απόλαυση να βρίσκεσαι ένα δροσερό πρωινό μέσα στο πάρκο. Κατά κάποιο τρόπο ήμουν μεθυσμένος εκείνη την ώρα. Σε άλλες επισκέψεις μου όμως εκεί, είμαι πιο κριτικός-ποτέ όμως αρνητικός, να το διευκρινίσω-απέναντι στην κρατούσα αντίληψη “Πάρκο”. Ο τεχνητός του χαρακτήρας, ειδικά όταν εκδηλώνεται με πολύ εξεζητημένο τρόπο όπως ας πούμε τους εκκεντρικούς τρόπους κλαδέματος και μορφοποίησης των δέντρων και των θάμνων ή η γεωμετρημένη στοίχιση των φυτών γενικά, κάπου με χαλάει. Χαλάει την αντίληψη που έχω για τη Φύση, που από την ίδια τη φύση της και το χαρακτήρα της είναι ατίθαση.

Δέστε τη φωτογραφία της ανάρτησης. Οτιδήποτε βρίσκεται αριστερά του μεγάλου μεταλλικού βάζου-γλάστρα, μοιάζει φυσικά οργιώδες και πυκνό. Όμως το ίδιο το αρχαιοπρεπές βάζο και το μονό, ξερακιανό φυτό που περιέχει, αναπτυγμένο όμως πέρα από τα όρια ανοχής που ο κομψός σχεδιασμός του μοιάζει να προϋποθέτει, καταργεί κάθε υποψία φυσικότητας και φτάνει στο αποτρόπαιο της γελοιοποίησης της ίδιας της Φύσης. Θυμάμαι ότι μαζί μ’αυτή τη φωτογραφία είχα τραβήξει και έγχρωμα slides που δυστυχώς δεν είμαι σε θέση να προβάλλω αφού αυτά χρειάζονται ειδικό σκάνερ. Σ’αυτά τα σλάιντς τραβηγμένα και με ευρυγώνιο φακό αναδεικνυόταν με ακόμη δραματικότερο τρόπο το γελοίο, τα τραγικωμικό θάλεγα μιας τέτοιας εξέλιξης.

Η φωτογραφία αυτή δεν έχει τίποτα το ειδυλλιακό όπως από μια πρώτη εντύπωση μπορεί κανείς να νομίσει. Είναι μια μικρή, πικρή, σαρκαστική ελεγεία για την όχι και τόσο σπάνια εκφυλιστική εκτροπή που μπορεί να πάρει η εκλογίκευση των πάντων.

Leave a comment

Filed under Τοπίο

Leave a Reply

