Άλλο καριέρα άλλο Τέχνη

National-Archeologiacal-Museum-Still-Life-RoccosΚαιρός να ξεκαθαριστούν κάποια πράγματα. Το να χτίζεις ένα όνομα δεν είναι ακριβώς το ίδιο με το να κάνεις Τέχνη. Σαφώς αυτά τα δυό μπορούν να συμπέσουν και το ένα να πηγαίνει παράλληλα με το άλλο-Michelangelo, Tiziano, Rubens, David, Monet, Picasso είναι απτά παραδείγματα- αλλά επίσης σαφέστατα μπορεί να είναι δυό πορείες που όχι μόνο παράλληλες δεν είναι αλλά και αντιμαχόμενες η μία την άλλη και η επιτυχία της πρώτης-το όνομα- να είναι μπορεί ακόμη και συνέπεια της ουσιαστικής αποτυχίας της δεύτερης αν όχι η ίδια η αποτυχία της δεύτερης αίτιο του σουξέ του ονόματος.

Ο Warhol ας πούμε, σε διεθνές επίπεδο,  και ο Φασιανός σε εγχώριο ελληνικό, έχουν κάνει και οι δυό τους μια απίστευτη καριέρα που τους προσπόρισε διασημότητα και πλούτο. Μην είστε όμως σίγουροι ότι έχουν παράξει Τέχνη. Αυτό το τελευταίο θα φανεί μόνο όταν κατακάτσει ο κουρνιαχτός που σήκωσε η επικοινωνιακή καταιγίδα των δύο αυτών επιδέξιων στο τομέα της επικοινωνίας “καλλιτεχνών”.

Ας πάμε στο 19ο αιώνα και ας δούμε ονόματα που έκαναν στράκες στα διάφορα επίσημα Salon-όχι μόνο της Γαλλίας. Σήμερα είναι πιο ξεχασμένοι και από αυτούς που δεν τους ήξεραν. O Gerome, που παρόλα αυτά είναι κάπως γνωστός λόγω της αναβίωσης σήμερα του σικάτου kitsch, ήταν ένας ζωγράφος που σάρωνε σε επίσημες εκθέσεις και ήταν ο αγαπημένος των ισχυρών του καιρού του-δεν τού έλειπε η τεχνική που χάρη σ’αυτή εξαπατούσε τα ανίδεα πλήθη των πολλών και πάμπλουτων θαυμαστών του,αντίθετα από τους Γουόρχολ και Φασιανό που είναι και ένα ζητούμενο γι’αυτούς. Σήμερα οι curators των μουσείων μόνο στα πλαίσια της εγκυκλοπαιδικότητας των συλλογών τους επιμελούνται τέτοια έργα-στο βαθμό που το κάνουν αν δεν τα έχουν στα υπόγεια στις αποθήκες τους! Θα έρθει εποχή που τα θηριωδών διατάσεων έργα του Γουώρχολ θα κλείνουν σπασμένα παράθυρα στις αποθήκες των μουσείων που τα απόκτησαν.

Συσσωρεύεται απίστευτο “καλλιτεχνικό” σκουπιδαριό στις αποθήκες των μουσείων μόνο και μόνο γιατί μια καλή επικοινωνιακή καμπάνια με κάποια διάρκεια, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ισχυρό ρεύμα και αυτό με τη σειρά του την επείγουσα ανάγκη να συντονιστεί το μουσείο με τις εξελίξεις-αν όχι να τις προλάβει και να καπαρώσει τα “αριστουργήματα”. Δημιουργούνται έτσι τεχνικές συνθήκες υπεραξίας που διογκώνουν τη καλλιτεχνική φούσκα, που έχει το συντριπτικό πλεονέκτημα συγκριτικά με την εμπορική και βιομηχανική παραγωγή να αργεί να υποστεί τις συνέπειες της απαξίωσης της τεχνητής και όχι αντικειμενικά εμπορικής υπεραξίας. Στα 1800 ένας χαριτωμένος αλλά ήσσονος αξίας  ολλανδός καλλιτέχνης, ο Dou, έπιανε υπερπολλαπλάσιες τιμές στο χρηματιστήριο της Τέχνης από τον άγνωστο Vermeer.Το ίδιο και ο αισθηματολογικός Greuze σε σχέση με τον ραφινάτο και χαμηλόφωνο Watteau, όπως και ο Murillo συγκριτικά με τον ασύγκριτο Velasquez. Ο κατάλογος αυτός δεν έχει τέλος και φυσικά πιάνει και τους φωτογράφους, ειδικά τώρα που κι εδώ οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα διεθνώς και άρα τα κέρδη είναι παλαβά μεγάλα, τόσο που να συγχωρούν δημιουργία καταστάσεων υπεραξίας και σε ζωντανούς “καλλιτέχνες”.

Ο αληθινός καλλιτέχνης έχει δουλειά να κάνει και δεν τρέχει με τις σαμπάνιες στο χέρι από δεξίωση σε δεξίωση. Αλλού είδους καλλιτεχνία είναι αυτή, σίγουρα θνησιγενής όπως το ίδιο το σαρκίο του κοσμικού καλλιτέχνη. Ο αληθινός καλλιτέχνης δεν σπαταλιέται περιφέροντας τα άεργα χέρια του και αεροφιλώντας, ακκιζόμενος μπρος στον κάθε έκπληκτο και συγκλονισμένο εκστατικό κοσμικό. Είναι φθορά όλα αυτά και μη νομίζετε ότι δεν έχουν επίπτωση πάνω στη ποιότητα του ήθους του καλλιτέχνη-αν την έχει και μοιάζει να έχει ξεστρατίσει.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s