Πρόθεση αντιηρωική

Landscape-Pireus-Piraïki-WB-1-DS-SH-NV-FFF

Σοβαρολογείς; Υπάρχει πρόθεση αντιηρωική σε ένα τέτοιο εκτάκτως δραματικό τοπίο; Μα αυτό, με το φορτωμένο του αίσθημα, παραπέμπει ευθέως σε μνημειακά χαρακτικά τοπίων του Rembrandt-το επικά δραματικής ομορφιάς “Τρία Δέντρα” ας πούμε. Αυτή είναι η συνήθης αντίδραση των όσων-λίγοι είναι αλήθεια-ως τώρα έχουν δει αυτή την απαξιωμένη από μένα, λόγω κακού φακού, εικόνα. Οκ, την επανεκτιμώ τώρα και βρίσκω υπερβολική την απόρριψη της για έναν τόσο δευτερεύουσας αξίας λόγο.

Πού εντοπίζεται λοιπόν το αντιηρωικό σ’αυτή τη συναισθηματικά φορτισμένη εικόνα; Το ξέρω ότι θα ξενίσει η εξήγηση που θα δώσω αλλά αν σας πω ότι ο λόγος που τράβηξα μια τέτοια εικόνα δεν είναι το προφανές του δράματος του φωτός και της καραδοκούσας, ενδεχομένως και απειλητικής, φύσης αλλά το φαινομενικά αμελητέο στην εικόνα μας κοπάδι παροπλισμένων τάνκερ στο βάθος του τοπίου. Αν έλειπαν τα τάνκερ η εικόνα θα μπορούσε να είναι άνετα μια εικονογραφική επινόηση της εποχής του μπαρόκ ή μπορεί και κάποιων τοπιογράφων της σχολής της Barbizon, κάτι που πολύ θα με ξενέρωνε να το έχω συνειδητοποιήσει. Όμως τα παροπλισμένα τάνκερ δεν δίνουν μόνο έναν αποφασιστικά μοντέρνο τόνο στο τοπίο αλλά και ανατρέπουν την ηρωική διάθεση που ενδεχομένως γεννά το διεγερτικό δράμα του φωτός. Μπαίνει μια νότα παρακμής, μελαγχολίας, εγκατάλειψης. Η αφήγηση που ενσωματώνουν στην εικόνα τα, ουσιαστικά εγκαταλειμμένα, τάνκερ κάθε άλλο παρά ηρωική μπορεί να είναι. Και να το ξέρετε: η μελαγχολία και ο αντιηρωισμός είναι πάντα και θα είναι πάντα ιδιότητα του κάθε νέου μοντερνισμού.

Υ.Γ. Ξαναβλέποντας την, προσπαθώ να θυμηθώ πώς προέκυψε το τόσο έντονο και δραματικό κοντράστ με το φως. Θυμάμαι αμυδρά ότι, για ένα πολύ σύντομο διάστημα, έπαιξα με τα διάφορα φίλτρα και τα εφέ τους και ανάμεσα τους το κόκκινο φίλτρο συνιστώνταν για δραματικούς ουρανούς. Δεν αποκλείεται να ήταν ακριβώς από εκείνη τη φάση-φάση που ξεκίνησε και τέλειωσε ουσιαστικά στο πρώτο τρίμηνο του 1987, δηλαδή της πρώτης χρονιάς ενασχόλησης μου με τη φωτογραφία. Όπως όλοι μας μαθαίνουμε αργά ή γρήγορα, όλα αυτά τα παιχνίδια με τα φίλτρα έχουν ελάχιστη αξία ουσίας για την εικόνα και έρχεται κάποια στιγμή που το ενδιαφέρον εξαντλείται, διαφορετικά όλη η δουλειά σου θα γίνει μια ανυπόφορη μανιέρα. Δεν μπορώ να θυμηθώ να έχω χρησιμοποιήσει πάνω από δυό φορές ένα τέτοιο φίλτρο-εξάλλου κόβει αρκετά στοπ στο φακό με αποτέλεσμα να πέφτει δραματικά η ποιότητα του,πράγμα που ήδη από τότε είχα εντοπίσει με τον φτηνό και άρα απελπιστικά κακό φακό που τότε-λόγω αφραγκίας συνδυασμένης με άγνοια φυσικά- χρησιμοποιούσα.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Τοπίο

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s