Διφορούμενη εικόνα

IMG_0096

Οι πιθανότητες μια εικόνα-και δη φωτογραφική-να διακρίνεται για την αμφισημία της δεν είναι πολλές.Ο έμφυτος, ο εγγενής νατουραλισμός της φωτογραφικής καταγραφής μοιάζει να μη μπορεί να το επιτρέπει αυτό. Και όμως με αυτή την εικόνα, όσες φορές την έδειξα, εισέπραξα τα πιο αντικρουόμενα μεταξύ τους σχόλια. Κάποιοι είδαν την εικόνα σαν την επιτομή ενός στρατευμένου και μαχητικού Χριστιανισμού, ενώ στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση επιχειρημάτων κάποιοι άλλοι είδαν την υστερικά κραυγαλέα θρησκεία και τον εμπρηστικό της λόγο. Τέλος κάποιοι άλλοι, που αναγνωρίζουν τη συνύπαρξη και των δυό αντικρουόμενων εννοιών δυσανασχετούν με αυτό που θεωρούν αντινομία της, του πώς δηλαδή είναι δυνατό να μπορεί να εκφράζει ταυτόχρονα δύο εντελώς αντίθετα νοήματα, πράγμα απαράδεκτο κατά τον στενά, δογματικά κωδικοποιημένο τρόπο σκέψης τους και την απορρίπτουν σαν ιδεολογικά ασαφή.

Τί είδα εγώ τη στιγμή της λήψης; Βασικά μορφές-προφανώς εξέπεμπαν αυτά τα αντικρουόμενα νοήματα, δεν το διαισθανόμουν απλά αλλά το ένοιωθα κιόλας απτά. Όμως αυτό ήταν κάτι εντελώς δευτερεύον τη στιγμή της λήψης. Αυτό που πρωταρχικά και κύρια με ενδιέφερε εκείνη τη κρίσιμη στιγμή ήταν η μορφική συνύπαρξη δύο εν μέρει αντιφατικών μεταξύ τους στοιχείων. Γι’αυτό και η λήψη έγινε με τηλεφακό, το οποίο σημαίνει ότι άλλαξα τον νορμάλ φακό με τον οποίο κατά κανόνα κάνω τη φωτογράφιση δρόμου με τον με τον μεγαλύτερου εστιακού μήκους φακό, κάτι που το κάνω σπανιότατα. Είχα πλήρη επίγνωση της σημασίας η εικόνα μου να αποτελείται από αυτά τα δύο στοιχεία μόνο και να μην περισπάται το νόημα της από παρεμβολές τρίτων ακόμη και των φαινομενικά των πιο ουδέτερων-υπήρχαν φυλλώματα δέντρων και κλαδιά γύρω. Εξυπακούεται ότι είχα λήψεις με το νορμάλ φακό όπου όλα αυτά τα στοιχεία παρεμβάλλονταν και ακύρωναν και αδρανοποιούσαν τη σκοπούμενη μορφική και νοηματική πρόθεση όπως την είχα συλλάβει.Ακριβώς αυτή η μορφική οικονομία της εικόνας είναι που της χαρίζει τη-καλοδεχούμενη εδώ-δύναμη της αντινομίας και των αντικρουόμενων νοημάτων της. Βασικά αν υπάρχει κάτι στην εικόνα που έχει τη σημασία του νοηματοδοτικού κλειδιού είναι το σατανικά περιελισσόμενο οφιοειδές καλώδιο που συνδέει Σταυρό και μεγάφωνο και δεν αφήνει καμιά αμφιβολία για τη μεταξύ τους σχέση(ακόμη και τεχνικά, η εστίαση εντοπίζεται στο καλώδιο!). Αν έλειπε αυτό η εικόνα θα εξασθένιζε πολύ και ίσως να μην ενδιαφερόμουν πια να κάνω τη λήψη. Το μάτι και το μυαλό του θεατή, χωρίς αυτό, θα έπρεπε να κάνουν ένα λογικό άλμα παραπάνω για να φτάσουν στα-έστω αντικρουόμενα-συμπεράσματα που φτάνουν χάρη στη συμβολή του συνδετικού και ενοποιητικού του νοήματος καλωδίου.Bouboulinas-str.-Urban-Still-Life-Loudspeaker-Church-facade-DS

(update: 20/9/2015 ώρα 5.06μμ). Έχοντας συνείδηση ότι αναρτώντας αυτή τη δεύτερη φωτογραφία, που εντελώς συμπτωματικά έπεσα πάνω της μόλις τώρα, παίρνω το ρίσκο να βγω κάπως από το κυρίως θέμα της ανάρτησης όπως αναλύεται στο κείμενο, υπενθυμίζω ότι πρωταρχικά εδώ είναι ένα μπλογκ εικόνων και της απόλαυσης που μας γεννά η θέαση τους και εντελώς δευτερευόντως ένα μπλογκ λόγου που θέλει να διακηρύξει κάποιου είδους προγραμματική ορθοδοξία στα διάφορα κατά καιρούς γραφόμενα μας. Το κείμενο είναι πάντα κράχτης σ’αυτό το μπλογκ. Οι εικόνες δεν είναι μόνο ο κύριος πρωταγωνιστής αλλά στη πραγματικότητα και ο ΜΟΝΟΣ!

Advertisements

Leave a comment

Filed under Αστικές Νεκρές Φύσεις

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s