Ο καλλιτέχνης ΜΕΣΑ στο έργο του

Muralist-Exarchia-DS

Το μεγάλων διαστάσεων, το τοτεμικών, το μνημειακών διαστάσεων έργο δεν είναι αυταξία της τέχνης. Δεν αρκεί κάτι να είναι μεγάλο, γιγαντιαίο στις διαστάσεις του για να είναι και σημαντικό ή αξιόλογο. Παρ’όλα αυτά ένα μεγάλων διαστάσεων έργο είναι ήδη ένα επίτευγμα. Το να δουλεύεις σε μεγάλες διαστάσεις που σε περιέχουν προϋποθέτει μια εποπτεία του υλικού σου που σε καθιστά ήδη γίγαντα.

Ναι, είναι αλήθεια ότι δουλεύοντας κατ’αρχήν πάνω σε προσχέδια, ο ζωγράφος μεγάλων επιφανειών το μόνο που έχει να κάνει σε σχέση με αυτές τις μεγάλες διαστάσεις είναι να αλλάξει τη κλίμακα και να μεταφέρει αυτό που έκανε στη μικρή διάσταση στη μεγάλη. Αλλά το ότι αυτό δεν είναι τόσο απλό, για να είναι τόσο μηχανικό φαίνεται από τη διαφορά ποιότητας ανάμεσα σ’αυτούς που δημιούργησαν αριστουργήματα και όσους από τους συνεργάτες τους κλήθηκαν μετά είτε να συνεχίσουν είτε να ολοκληρώσουν μια ημιτελή εργασία. Κλασσικό παράδειγμα ο Ραφαήλ απ’τη μια και οι διάδοχοι του απ’την άλλη. Χωρίς το Ραφαήλ, που πέθανε τόσο άδικα πρόωρα, οι δεύτεροι πελάγωσαν και το αποτέλεσμα της ύστερης, προσωπικής τους συμβολής είναι μέτριο, συγκεχυμένο, καμιά φορά ακόμη και ακατανόητα και ασυγχώρητα αδέξιο-κι όμως αυτοί ήταν οι καθόλα άξιοι συνεργάτες του ενόσω ο δάσκαλος ήταν ζωντανός.

Είναι λοιπόν προφανές ότι όσοι δουλεύουν στις μεγάλες διαστάσεις, έχουν, πρέπει να έχουν, επιπλέον προσόντα, απ’τα οποία προσωπικά θεωρώ σαν πιο ουσιώδες, το να έχουν μια προοπτική αντίληψη του υπό εκτέλεση έργου τους. Προοπτική αντίληψη και στο χρόνο-να μπορούν να προβλέψουν ποια μορφή θα πάρει τελικά- αλλά και στο χώρο, δηλαδή να το βλέπουν σαν ολότητα, ακόμη και στη φάση που επεξεργάζονται τα μέρη του-ίσως ακριβώς περισσότερο σ’αυτή τη φάση, που υπάρχει ο κίνδυνος να τους απορροφήσει το μερικό και η σχολαστικότητα του. Από κει και πέρα-και αυτό η φωτογραφία το δείχνει παραστατικότατα-να είναι σε θέση να δουλεύουν σε ένα τιτάνιο έργο, που απαιτεί απ’το σώμα πολλά περισσότερα από ότι μια δουλειά καβαλέτου.

Αυτός που αποτολμά να δουλέψει στη μεγάλη διάσταση, δεν το κάνει τυχαία. Έχει επίγνωση των απαιτήσεων του δύσκολου εγχειρήματος και ξέρει ότι μπορεί να το διεξέλθει με επάρκεια και πειθώ. Μπορεί να σταθεί πάνω απ’το έργο χωρίς να νιώθει ότι τον καταπίνουν οι διαστάσεις του.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Editorial Photography

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s