Με τον τρόπο του Mondrian

National-Gallery-Athens--Rodin-Moralis-DS-F-FFFF

Στη πραγματικότητα δεν συμβαίνει ποτέ αλλά όσοι ξέρουν τη μεγάλη μου αγάπη για τη ζωγραφική, πάντα θα υποψιάζονται ότι συμβαίνει κι έτσι πάντα με ρωτούν αυτό: ποιος ζωγράφος σε έχει επηρεάσει σαν εικονοποιό; Είναι απρόσφορο μέσο όμως η ζωγραφική για να επηρεάσει ένα φωτογράφο και δη φωτογράφο δρόμου κυρίως αλλά εν πάση περιπτώσει αν υπάρχει ένας τέτοιος που άμεσα, απτά και συγκεκριμένα με έχει επηρεάσει στον τρόπο που αντιλαμβάνομαι σε γενικές γραμμές την αρμονία της εικόνας, αυτός σίγουρα είναι ο Mondrian! 034-DS-NV

-“Μα αυτός είναι ό,τι αντιφωτογραφικότερο υπάρχει στη ζωγραφική!” εξανίστανται οι περισσότεροι, αντιδρώντας στη φαινομενική αντινομία μιας τέτοιας απάντησης. Έτσι κι αλλιώς κανένας παραστατικός ζωγράφος δεν θα μπορούσε να επηρεάσει ένα φωτογράφο. Με άλλη μέθοδο παράγονται οι ζωγραφικές εικόνες, με εντελώς διαφορετική οι φωτογραφίες. Στη  δεύτερη περίπτωση έχουμε ένα ακαριαία δημιουργούμενο σύνολο, ενώ στη πρώτη μιά αργά και βαθμιαία σχηματιζόμενη εικόνα. Είναι ριζικά διαφορετικοί τρόποι σκέψης και δράσης και φυσικά εντελώς διαφορετικό το παραγόμενο προϊόν. Έτσι η οποιαδήποτε δημιουργική επιρροή μπορεί να υπάρξει από τη μια στην άλλη, θα αφορά στα πιο αφηρημένα συστατικά της. Και τί πιο αφηρημένο από την αντίληψη σύνθεσης και αρμονίας της εικόνας;Αποστόλου-Παύλου-ωβ33332χζ

Το θέμα είναι όμως η επιρροή αυτή να μην είναι ένας άψυχος και στεγνός φορμαλισμός. Κάτι τέτοιο στη φωτογραφία που δεν έχει το πλεονέκτημα του μετιέ που τόσα συν δίνει στη ζωγραφική, θα ισοδυναμούσε με ύπουλο όσο και άδικο θάνατο της αυθςεντικότητας και του αυθορμητισμού της φωτογραφίας. Δεν πρέπει να χαθεί το μέτρο με τον πολύ υπολογισμό, γιατί τότε υπάρχει ο θανάσιμος κίνδυνος η φωτογραφία να γίνει γραφισμός. Πάντα πρέπει να ασπαίρει μέσα της η σπίθα ζωής που λέγεται αλήθεια και ρεαλισμός και η πηγαιότητα και ο αυθορμητισμός της στιγμής που τη γέννησαν. Να γίνεται αισθητή σαν παρουσία αποτυπωμένη αυτή η στιγμή ακόμη και αν έχει ποιότητες διάρκειας.015-F-FFF

Η πρώτη φωτογραφία της ανάρτησης, τραβηγμένη μπροστά στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας, δείχνει την εντελώς πρώτη αντίδραση μου στο θέμα, που είναι ακριβώς ένας αυστηρός μοντριανικός τρόπος σύνθεσης. Όμως αντιδρώ απέναντι σ’αυτόν τον εαυτό του και συχνά τον υπονομνεύω, παρότι ξέρω ότι είναι ενστικτώδης σε μένα και όχι επίκτητος. Δέστε λοιπόν μια τέτοια υπονόμευση του αυστηρά οργανωμένου, μετωπικού μοντριανισμού μου, σε μια δεύτερη φωτογραφία που αναρτώ εδώ.Rodin-Mondrian-Moralis.National-Gallery-Athens-DS-F

Αν και εδώ αυστηρή η οργάνωση και η σύνθεση δεν παύει να είναι μια αμφισβήτηση της κανονικότητας μιας εύκολα κατακτημένης αρμονίας. Σαν πειραματισμός πάνω σε μια ολοκληρωμένη διατύπωση έχει κι αυτή το ενδιαφέρον της. Παρόλα αυτά η πρώτη φωτογραφία, νομίζω ότι συνεχίζει ακόμη και μετά από αυτή την απόπειρα ανατροπής, να κρατά τη θέση της σαν η καλύτερη εκδοχή από τις δυό και όπου η δεύτερη αποκτά αξία περισσότερο σαν παραλλαγή της πρώτης.

Advertisements

Leave a comment

Filed under ...και λίγη Θεωρία!, Αρχιτεκτονική Φωτογραφία, Γαβ και νιάου κι άμα λάχει τσίου, Φωτογραφίες δρόμου

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s