Τα μοντέλα δεν καπνίζουν

.---1-Billboard-Pireus-colour--WB-DS-FFF

Είμαι τόσο παλιός, ώστε να έχω προλάβει τις γιγαντιαίων διαστάσεων διαφημίσεις τσιγάρων, που η επική ακμή τους ήταν ακριβώς την προτεραία της απαγόρευσης τους-ένα είδος επικού κύκνειου άσματος!. Μερικές από αυτές είχαν φτάσει σε πολύ υψηλά αισθητικά επίπεδα και βάσιμα μπορούσαν να φλερτάρουν -και οι ιδέες αλλά και η ίδια η άψογη τεχνικά εκτέλεση τους- με την υψηλή τέχνη. Και η γκάμα τους να κυμαίνεται από τον σχεδόν επικό, ηρωοποιημένο ρεαλισμό-τολμώ να μιλήσω για καταναλωτικό ρεαλισμό αντιπαραβάλλοντας τον στον υπαρκτό ακόμη σοσιαλιστικό ρεαλισμό του υπαρκτού ακόμη τότε σοσιαλισμού-μέχρι την σοφιστικέ σουρεαλιστική αλληγορία! Αληθινό γλέντι για τα μάτια!....-male-croatian-model-smoking-ds-R-FF--polyptych

‘Οταν πολλά, πάρα πολλά χρόνια μετά, τόφερε η συγκυρία να ασχοληθώ για λίγο καιρό με τις φωτογραφίσεις μοντέλων, στο μυαλό μου περνούσε η άποψη ότι αυτά τα άτομα, που είχα ακούσει ότι κάνουν έντονη νυχτερινή ζωή, λογικά και αναμενόμενα θα ήταν μανιώδεις καπνιστές, εκτός από ασυναγώνιστα ποτήρια, που το είχα ακούσει από διάφορες πηγές. με το δεδομένο ότι από τη μιά με είχε σημαδέψει σαν εικονοποιό η κουλτούρα του φιλμ νουάρ και από την άλλη το τσιγάρο είναι ένα αβανταδόρικο-έτσι νόμιζα τουλάχιστον τότε-αξεσουάρ που σε βγάζει από πολλές αμήχανες στάσεις του μοντέλου, προσπάθησα-και τελικά έκανα-εκτεταμένη χρήση του τσιγάρου. Κι εκεί έπεσα σε μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις αυτής της εμπειρίας μου από το χώρο του μόντελινγκ: το 90 με 95% των μοντέλων δεν κάπνιζε! Και τόσο πολύ συνειδητά το απέφευγε το φωτογενές αυτό σπορ, ώστε να χρειάζεται να τους κάνω προκαταρκτικό σεμινάριο-εγώ που επίσης δεν καπνίζω!-πώς να το κρατάνε, έτσι που αν και δεν το πλησίαζαν-τουλάχιστον αναμμένο-ποτέ στα χείλια τους, να φαίνεται τουλάχιστον ότι κάπως είναι εξοικειωμένοι μ’αυτό! Κανείς απ΄τα μοντέλα του παραπάνω τετράπτυχου δεν κάπνιζε και όπως ήταν φυσικό δεν διανοήθηκα να τον αφήσω τελικά να καπνίσει. Οι λίγες απόπειρες που έκανα, κατέληξαν όλες σε δακρύβρεχτο φιάσκο με επίμονο για κάποια ώρα βήχα μάλιστα!cf86cf89cf84cebfceb3cf81ceb1cf86ceb9ceb5cf82-ceb1cf80cf8c-cf83cf84ceb9cebaceaccebaceb9-668-DS-F

Βέβαια, αραιά και πού, μπορεί να μού τύχαινε κανένας ή καμιά θεριακλού και σ’αυτή τη, σπάνια είναι η αλήθεια, περίπτωση εξαντλούσα όλη μου την ευρηματικότητα. Το δείγμα που παραθέτω με το ζευγάρι είναι σίγουρα από τα πιο θεαματικά! Ήταν και είναι τόση η αγάπη μου για τη φιγούρα του καπνιστή, ώστε όταν πια έγινα φωτογράφος, να φαντάζομαι ότι κάποια στιγμή θα μού δοθεί η ευκαιρία-αληθινά μνημειακών διαστάσεων ευκαιρία!-να γυρίσω-(κινηματογραφιστής ήμουν αρχικά) ή να φωτογραφίσω ένα διαφημιστικό τσιγάρων που να ορίζει με την άπλα του το αστικό τοπίο! Αλίμονο! έχω μια θειά που είναι πρώτο φουγάρο στην οικογένεια αλλά που λόγω ενός ελαφρού εμφράγματος αναγκάστηκε να το κόψει-περιέργως το έκανε πολύ εύκολα. Κάποτε που πέρασε απ’το στούντιο την έπεισα να τη φωτογραφίσω. Πόσο μού έλειπε το τσιγάρο απ’το χέρι της! Τής πήγαινε με το όλο στυλ της. Στο μυαλό μου η εικόνα της ήταν η απόλυτη και η ιδανικότερη καπνίστρια όλων των εποχών-συναγωνιζόταν σε εμβληματικότητα τη θρυλική Sylvia von Harden του Otto Dix! Μετά βίας κρατούσα στο στόμα μου τη κουβέντα να μού ποζάρει με ένα τσιγάρο στα χείλη ή στα χέρια έτσω, με τον αμίμητο εκείνο τρόπο της! Θάχα τύψεις όμως αν τυχόν ξανακύλαγε στο διαβολεμένο αυτό φωτογενή πειρασμό κι έτσι τελικά συγγκρατήθηκα.141

Τσιγάρα όμως πάντα είχα στο στούντιο-είπαμε εγώ δεν κάπνιζα-όπως και αρκετά τασάκια και σε στιγμές φωτογραφικού κεφιού, αυτοσχεδίαζα ακόμη και με άψυχα αντικείμενα, όπως το ωραίο ανθρωπομορφικό πιάτο Fornassetti. Δεν υπήρχε περίπτωση να φωτογραφίσω καπνιστή και να μην εκμεταλλευτώ αυτή την πλευρά της προσωπικότητας του-εδώ δεν κώλωνα να ζητάω τέτοια φωτογράφιση ακόμη και α δεν ήταν καπνιστές, θα με πιάσουν οι συστολές στους θεριακλήδες;155

Θα κλείσω την ανάρτηση όπως περίπου την άρχισα: με τις διαφημιστικες γιγαντοαφίσσες τσιγάρων. Η τελευταία φωτογραφία της ανάρτησης-μια μεγάλη μου αγάπη, στο σύνηθες χιούμορ του φωτογραφικού μου κεφιού, τραβήχτηκε με τη πρώτη μου Leica R6 και μόλις πρωτοαγόρασα για πρώτη φορά-και τελευταία όπως τελικά αποδείχτηκε-zoom τηλεφακό.Μόνο με τη συμπίεση ενός τέτοιου φακού μπορούσε να δημιουργηθεί αυτή η ιλαρή ψευδαίσθηση που απογειώνει μια πεζή φαινομενικά εικόνα σε σπαρταριστό οπτικό επεισόδιο.

1 Comment

Filed under Φωτογραφίες δρόμου, Trivia

One response to “Τα μοντέλα δεν καπνίζουν

  1. Pingback: Στοχασμός κι απόλαυση | camerart

Leave a Reply

