Φόρμουλες

Couple-Stadiou-Str.N.Historic-Ethnologic-Museum-WB-DS

Σάς έχει τύχει να σάς εκθειάζουν για κάτι που εσείς δεν νιώθετε δα και τόσο περήφανοι; Ε, κάτι τέτοιο μού συμβαίνει κι εμένα σε σχέση μ’αυτή τη φωτογραφία. Εκνευρίζομαι σαν να επαινούν τα παπούτσια μου: “΄ξέρετε δεν τα έφτιαξα εγώ, απλώς τα αγόρασα-υπάρχουν χιλιάδες από αυτά σε όλο το κόσμο”. Πάνω κάτω το ίδιο και μ’ αυτή τη φωτογραφία. Παρόλο ότι όντως είναι ένα αυθεντικό στιγμιότυπο του δρόμου, δεν σκηνοθετήθηκε δηλαδή, τα παιδιά δεν ήταν γνωστοί μου ούτε είχαν λάβει κάποιες οδηγίες από μένα, υπάρχει κάτι φασόν στη σύλληψη της. Νιώθεις ότι κάπου τόχεις ξαναδεί κάτι παρόμοιο. Αυτό ακριβώς βοηθάει στην εύκολη πρόσληψη της εικόνας και σε συνδυασμό με το τερπνό του θέματος, δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα σ’αυτόν που τη βλέπει. Ίσως αν δεν μού την επαινούσαν τόσο να μού άρεσε περισσότερο αλλά ακριβώς αυτός ο τελικά φορτικός έπαινος με έκανε καχύποπτο απέναντι στο δημιούργημα μου, που θυμάμαι πολύ καλά ότι απολάμβανα κατά τη διάρκεια της λήψης τόσο πολύ σαν να ήμουν εγώ αυτός που σχεδίαζα το υπέροχο κτήριο της Παλιάς Βουλής.

Καλά καταλάβατε: μυστικά, ενδόμυχα, το κρυφό θέμα της εικόνας είναι το κτήριο και οι γραμμές του. Το ζευγάρι ήταν η αφορμή-είπαμε πρώτα και κύρια φαίνεται να είμαι ανθρωποκεντρικός φωτογράφος. Όμως, ας μη γελιόμαστε: η εικόνα αυτή είναι φόρμουλα. Παρόλο ότι η λήψη της είχε τις απαιτήσεις μιας σχολαστικότητας-έπρεπε να γίνουν σεβαστές οι γραμμές που είχα ενστικτωδώς ορίσει σαν οδηγούς μου, ήταν μια εύκολη υπόθεση,χωρίς απρόβλεπτες ανατροπές. Αυτή η ευκολία, αυτή η απουσία νέου ευρήματος σε απογοητεύει. Νιώθεις ότι μπήκες στην επικράτεια της εκνευριστικής ευκολίας που λέγεται φόρμουλα. Κι εδώ βρίσκεται η τσαντίλα και το γαμώτο του ανικανοποίητου. Το ξέρεις πια. “Φίλε κοπιάρεις τον εαυτό σου και μάλιστα στα εύκολα”, αυτό μουρμουρίζεις στο αφτί της εσωτερικής σου διχόνοιας. Απ΄την άλλη, διαισθάνεσαι ότι είναι από αυτές τις φωτογραφίες που θ’αρέσουν και όσο νάναι αυτό το επιζητείς-ανθρώπινο είναι αυτό, ποιος μπορεί να με κατηγορήσει; Αλλά όταν έρχεται αυτός ο έπαινος ,που κρυφά κι ανομολόγητα λαχτάρισες, τότε καταλαβαίνεις ότι δεν είναι  αυτό που ήθελες: τους ενθουσιάζει ακριβώς αυτό που εσένα σε είχε απωθήσει: η ευκολία της.

Leave a comment

Filed under Φωτογραφίες δρόμου

Leave a Reply

