Στο σταθμό του άχου!

Larissis-RWS-Full-Moon-WB-DS

Ήταν όλα πιο εύκολα για τους φωτογράφους πριν το 2004. Ή μάλλον πριν την αποφράδα εκείνη μέρα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001. Μετά όλα δυσκόλεψαν απίστευτα. Θυμάμαι ότι με παίρνει τηλέφωνο εκείνη την ημέρα κάποιος γνωστός μου για να μού εκδηλώσει τον ενθουσιασμό του με ένα αντιαμερικανικό μένος που, ενώ βαθιά μέσα μου το συμμεριζόμουν κι εγώ, ήξερα ότι σαν αίσθημα ήταν ταυτόχρονα και αδιέξοδο, γιατί εκείνο το φοβερό γεγονός με τους δίδυμους πύργους στη Νέα Υόρκη θα είχε επιπτώσεις στις ζωή μας και δεν θα τέλειωνε εκεί. Ο φόβος και τα αμυντικά αντανακλαστικά που γέννησε φώλιασε για τα καλά στη ψυχή και στο μυαλό κάθε ιθύνοντα σε όλο το πλανήτη. Πριν το 2001 μπορούσα να μπαίνω σε κάθε μέρος με τις μηχανές μου και να φωτογραφίζω απερίσπαστος από ελέγχους και απαγορεύσεις. Παντού! Ακόμη και στο εμπόλεμο Βελιγράδι, που κατά τύχη βρέθηκα το 1991, μπορούσα να αλωνίζω τη πόλη αλλά ακόμη και το αεροδρόμιο-ξένος εγώ!-χωρίς να με σταματήσει κανείς για μια στιγμή ούτε για τη πιο τυπική ερώτηση ρουτίνας! Αεροδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί,λιμάνια ήταν πάντα ένα πολύ γόνιμο έδαφος για τη φωτογραφική μου δράση. Όλα αυτά κόπηκαν σπαθί μετά το 2001-ειδικά στα αεροδρόμια- και κάπου πριν το 2004, προφανώς με την αφορμή των Ολυμπιακών Αγώνων, και στους σταθμούς. Η πρώτη φωτογραφία της ανάρτησης ανάγεται στην αρχή σχεδόν της φωτογραφικής μου δράσης, κάπου στο 1988 και είναι μια μεταμεσονύκτια λήψη στο Σταθμό Λαρίσης. Η αφορμή της λήψης ήταν το εντυπωσιακά λαμπερό ολόγιομο φεγγάρι. Το γεγονός ότι πέρασα, μια τέτοια απαγορευτική ώρα, στα ενδότερα του σταθμού,  πέρα από το θεμιτό σημείο που θα μπορούσε να σταθεί ένας επιβάτης, προς τη πλευρά όπου κάποιες ανενεργές αμαξοστοιχίες στάθμευαν μέσα σε πυκνό σκοτάδι, υπό τις σημερινές συνθήκες φαντάζει σαν να έχεις περάσει σε εμπόλεμη ζώνη!Larissis-RWS-Boy-umbrella-WB-DS-1

Η δεύτερη φωτογραφία, τραβηγμένη στον ίδιο σταθμό αλλά καμιά δεκαριά χρόνια αργότερα, εικονογραφεί την ευκολία πρόσβασης του καθενός σ’αυτά τα ενδότερα του σταθμού. Όταν λίγα χρόνια μετά-κάπου στο 2004 προσπάθησα να μπω και πάλι, διαπίστωσα, με έκπληξη μου, τη σχολαστική επιτήρηση του χώρου από υπάλληλο του ΟΣΕ που, όχι μόνο δεν με άφησε να φωτογραφίσω αλλά ούτε και να περάσω καν προς τα Σεπόλια. Στους χώρους των επιβατών-ταμεία, αίθουσες αναμονής, πλατφόρμες αναχωρήσεων και αφίξεων, παντού σεκιουριτάδες με άγρυπνο μάτι. Οκ, καλό ήταν αυτό. Μια αίσθηση ευνομίας και τάξης διέτρεχε κάθε πλευρά της ζωής στο μικρό σταθμό-(αλήθεια έχετε συνειδητοποιήσει ότι ο Σταθμός Λαρίσης, ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της χώρας, μετά βίας μπορεί να συγκριθεί με επαρχιακό σταθμό οποιασδήποτε ευρωπαϊκής χώρας;). Η τάξη και η ευνομία καλή είναι και καλοδεχούμενη αλλά οι φωτογράφοι για τη δουλειά τους, τη μυστηριακή δουλειά της καταγραφής της ανθρώπινης ζωής σε χώρους όπου η ζωή αυτή ρέει προς διάφορες κατευθύνσεις γεωγραφικές και αισθηματικές, δεν είναι αυτοί που θα την εκτιμήσουν σαν αρετή. Αυτό που σε τραβάει να το φωτογραφίσεις δεν μπορεί να είναι προβλεπτό και σαν τέτοιο δεν είναι δυνατό να χρειάζεται τη συγκεκριμένη κάθε φορά άδεια από το σταθμάρχη. Τόκανα δυό τρεις φορές να ζητήσω αυτή την άδεια. Τις μισές φορές τη πήρα, τις άλλες μισές η ευθυνοφοβία με παρέπεμψε σε ακόμη ανώτερους. Μ’αυτά και μ’ άλλα, έχω να βρεθώ στο σταθμό Λαρίσης κάπου δέκα χρόνια-στον ακόμη μικρότερο σταθμό Πελοποννήσου τα πράγματα είναι ευκολότερα αλλά πέρα από το ίδιο το κτήριο-μικρό, γραφικό και με το τρόπο του φωτογενές-υπάρχει λίγη ζωή και κίνηση και οι ρυθμοί είναι πολύ ράθυμοι για έναν ενεργητικό και αψύ φωτογράφο.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Editorial Photography, Φωτογραφίες δρόμου

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s