Η βιβλιοθήκη του φωτογράφου

1--1-1f-Photobooks-My-Library

Αντίθετα με σχεδόν κάθε άλλο είδος βιβλιοθήκης, η φωτογραφική βιβλιοθήκη είναι ένας αληθινός εφιάλτης για τα ράφια μας. Σε μεγάλο βαθμό τα φωτογραφικά βιβλία τείνουν να coffeetabl-ίζουν(συγγνώμη για τον νεολογισμό). Έχουν θηριώδεις διαστάσεις-καμιά φορά και σε πάχος και μοιραία και σε βάρος-και είναι τόσο ανοικονόμητα που το να βρεις χώρο να τα τοποθετήσεις είναι σαν να ματαιοπονείς να λύσεις ένα puzzle που τού λείπει η εικόνα-υπόδειγμα.1-My-PhotoLibrary

Το πρόβλημα το επιτείνουν πολλές παράμετροι που έχουν να κάνουν και με τον τρόπο που αγοράζουμε βιβλία-για τα φωτογραφικά μιλάω κυρίως-αλλά και το πώς θέλουμε να οργανώσουμε τη βιβλιοθήκη μας με ένα θεμιτά λογικό τρόπο, οπότε και αρχίζουν οι αντιξοότητες. Τα φωτογραφικά βιβλία είναι πολλές φορές πολύ ελκυστικά σαν προϊόντα. Έχουν εξαιρετικό-αν και καμιά φορά εξεζητημένο-σχεδιασμό, χαρτί άριστης ποιότητας και εκτυπώσεις ανυπέρβλητες που σε κάνουν να νομίζεις ότι είναι αυθεντικές φωτογραφικές εκτυπώσεις και όχι τυπογραφικές αναπαραγωγές. Εκεί τσιμπάς.Το παίρνεις το βιβλίο. Το ξεφυλλίζεις μιά, δυό, τρις φορές-συνήθως το κείμενο που διαθέτουν σπάνια γυρίζει σε δεύτερη σελίδα και η πρώτη είναι ζήτημα αν καλύπτεται ολόκληρη. Και αφού καταλάβεις ότι το βιβλίο τελικά είναι μάπα, πρέπει να το λουστείς μέσα στη βιβλιοθήκη σου-ένα σωρό φράγκα έδωσες για δαύτο-και να το βάλεις κάπου. Τζίφος η προσπάθεια! Δεν χωράει πουθενά!-πολλές φορές ούτε καν σε οριζόντια κλίση. Απόγνωση! Βιβλίο βαρίδι. Το πιο ακραίο παράδειγμα στη βιβλιοθήκη μου είναι το New York Vertical. Το είχα πάρει όταν πρωτοεκδόθηκε και με είχε ενθουσιάσει η ιδέα του ιδιαίτερα δύσκολου κάθετου πανοραμικού. Με το καιρό όμως το βιβλίο απαξιώθηκε μέσα μου και το μόνο που με απασχολούσε ήταν πού να το βάλω: κάθε φορά παίζει το ρόλο σκέπαστρου σε άλλα βιβλία. Σκεφτείτε το καλύτερα: ένα βιβλίο με αξιώσεις καθετότητας και όμως σε αναγκάζει το σχήμα του να τόχεις πάντα οριζοντίως!1-1d-Photobooks-My-Library

Το άλλο σοβαρό πρόβλημα είναι όταν θέλεις να βάλεις σε ένα ράφι-μονοθεματικό ας πούμε-όλα τα βιβλία για έναν φωτογράφο. Για ένα φωτογράφο με διακριτικές και σοφιστικέ εκδόσεις-στα αγγλικά τον Bresson τον εκδίδει πάντα ο Thames & Hudson- σε γενικές γραμμές το πρόβλημα κουμαντάρεται. Τα μεγέθη που έχουν εκδοθεί δεν είναι ακραία στη πιο μεγάλη και την πιο μικρή τους διάσταση . Για δέστε όμως τι συμβαίνει με πιο εμπορικούς αλλά αξιόλογους φωτογράφους. O Avedon, o Helmut Newton. Ακόμη και ο ασύγκριτα ποιοτικός Koudelka δημιουργεί απίστευτο πρόβλημα. Από το βιβλιαράκι του στο Photopoche μέχρι το θρυλικό του CHAOS στο Phaidon υπάρχει αβυσσαλέο χάος στη διαφορά διαστάσεων. Πώς να τα βάλεις όλα τα βιβλία ενός τόσο μεγάλου δημιουργού στο ίδιο ράφι; Μόνο με τον Μπρεσσόν έχω αυτό το προνόμιο. Τον Erwitt, τον Newton και τον Koudelka τους έχω σε πέντε ξεχωριστά ράφια!1-1a-Photobooks-My-Library

Αυτό σημαίνει ότι από ένα σημείο και πέρα μπαίνουν άλλα κριτήρια, ίσως όχι απόλυτα σωστά από άποψη βιβλιοθηκονομίας. Για παράδειγμα η διάσταση ή το σχήμα του βιβλίου. Αναγκάζεσαι πολλές φορές να τοποθετήσεις τα βιβλία πλαγιαστά, κάτι που προφανώς δεν είναι σωστό, ειδικά γι’αυτά που βρίσκονται στη βάση της στοίβας. Αλλά στα μικρά μας διαμερίσματα δεν υπάρχει ούτε η πολυτέλεια του χώρου ούτε η ανάλογη να παραγγέλνουμε ράφια σε όποιες διαστάσεις θέλουμε. Μοιραία λοιπόν πρέπει να βάλουμε προτεραιότητες και εξίσου μοιραία αυτές σημαίνουν επιλογή. Και η επιλογή δημιουργεί προνομιούχα βιβλία και βιβλία καταδικασμένα, βιβλία παρίες!1-1b-Photobooks-My-Library

Μπορεί η φωτογραφική μου βιβλιοθήκη να μην είναι μεγάλη-σε καμιά περίπτωση δεν ξεπερνά τα 600 περίπου βιβλία- αλλά από τη στιγμή που αποφάσισα να την έχω σε ξεχωριστό χώρο της βιβλιοθήκης μου, μαζί με τα κινηματογραφικά, αυτό επέτεινε ακόμη περισσότερο το πρόβλημα μου, γιατί περιόρισε σημαντικά τις δυνατότητες επιλογών και άρα την όποια ευελιξία θα μπορούσα να έχω. Παλιότερα είχα προκρίνει ένα σύστημα που έδινε προτεραιότητα στις μονογραφίες κάθε είδους-ζωγράφους,αρχιτέκτονες, κινηματογραφιστές, φωτογράφους, μουσικούς, γλύπτες, designers, λογοτέχνες κλπ. που τους τοποθετούσα με αλφαβητική σειρά. Δεν λειτούργησε καλά με τα διαφορετικά αλφάβητα και τις περιπλοκές των σχημάτων των βιβλίων. Η λογοτεχνία, η φιλοσοφία, το σινεμά, η μουσική είχαν μέτριου και μικρού μεγέθους βιβλία ενώ η ζωγραφική-που αποτελεί και το κυρίως σώμα της βιβλιοθήκης μου-και η φωτογραφία καλύπτουν όλη τη διαθέσιμη γκάμα σχημάτων και διαστάσεων της αγοράς-από μινιατούρες μέχρι σχεδόν giga-όχι το giga βιβλίο του αγαπημένου μου Helmut Newton δεν το πήρα, για πολλούς και ευνόητους λόγους. Βασικά τέτοια βιβλία τα παίρνουν όσοι τους ικανοποιεί να έχουν ένα αντί για πολλά. Δεν ανήκω σε ένα τέτοιο χαζό κλαμπ.1-1e-Photobooks-My-Library

Βασικά τώρα πια έχει παγιωθεί η διάσταση της βιβλιοθήκης μου. Δεν αγοράζω πια βιβλία-τα τρία τέσσερα το χρόνο που αποτολμώ έχουν κάτι από την τρέλα του απονενοημένου διαβήματος, που μόνο ένας ψυχάκιας του βιβλίου σαν κι εμένα θα τόκανε. Είναι στιγμές που σκέφτομαι να πουλήσω μερικά-με το New Vertical πρώτο!-αλλά ξέρω ότι με τα λεφτά απ’τη πώληση είναι ζήτημα να βγάζεις δυό μήνες.

1-1c-Photobooks-My-Library

 

Υ.Γ. Σκέφτομαι να κάνω κάποια αφιερώματα σε μερικά από τα καλύτερα βιβλία της βιβλιοθήκης μου. Η ιδέα μού ήρθε ακριβώς τώρα που κλείνω την ανάρτηση. Υπάρχουν τέτοια που ακόμη και σήμερα με καθηλώνουν με την ομορφιά τους και την ποιότητα της σύλληψης των σπουδαίων δημιουργών τους. Ευτυχώς μάλιστα μπορώ να ξεκινήσω από την Ελλάδα με έναν γνωστό μεν, κάπως παραγνωρισμένο όμως για τα ελληνικά δεδομένα φωτογράφο. Είχα πρόσφατα τη κουβέντα του με γνωστούς μου, που με ρώτησαν ποιος είναι ο σπουδαιότερος φωτογράφος της Ελλάδας, κι  εγώ το εξέλαβα σαν “ποιος είναι ο σπουδαιότερος φωτογράφος που φωτογράφισε την Ελλάδα”. Είχα την απάντηση αλλά την αφήνω για κάποια άλλη ανάρτηση.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Ελάχιστα προσωπικά, Trivia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s