Bill Brandt: φωτογράφος για όλες τις δουλειές

@Bill Brandt

@Bill Brandt Εικόνα προσκυνήματος!

Οι μεγαλοαστοί, αν δεν είναι κακομαθημένα κωλοπαίδια, είναι πολλοί ωραίοι τύποι και πολύ εξηγημένα παιδιά. Αν μάλιστα τυχαίνει η ζωή να τους έχει πικράνει με κάποιες αδικίες της-στον Bill Brandt η φυματίωση και οι συνακόλουθες ταλαιπωρίες της υγείας του τού άφησαν σημάδια αρκετά-τότε η αναπόφευκτη ενδοσκόπηση τους διαμορφώνει έναν έξυπνο και στοχαστικό χαρακτήρα που μετράει τα λόγια του και τις συμπεριφορές του.

Bill Brandt; Το δείπνο του ανθρακώρυχου(βάζω τον θρυλικό τονισμό του Κώστα Πρετεντέρη!)

Bill Brandt; Το δείπνο του ανθρακώρυχου(βάζω τον θρυλικό τονισμό του Κώστα Πρετεντέρη!)

Αυτό που πάντα με μάγευε στον Μπιλ Μπραντ είναι η απίστευτη ευελιξία του σε όλα τα φωτογραφικά είδη-ΟΛΑ! Από το γυμνό, στο οποίο η συμβολή του είναι η καθοριστικότερη όλης της Ιστορίας της Φωτογραφίας, στο ρεπορτάζ, στο τοπίο, το πορτραίτο-η εκφραστικότητα των πορτραίτων του έχει την τελεσιδικία των εξπρεσιονιστικών διατυπώσεων της ζωγραφικής του μεσοπολέμου στη Γερμανία-ακόμη και τη νεκρή φύση!

Bill Brandt: το Πορτραίτο του μια ζωή κακομούτσουνου και δύσθυμου Francis Bacon, μια πτήση στα αληθινά υψηλότερα επίπεδα της πρωσοπογραφικής τέχνης όλων των εποχών. Εικόνα ανθολογίας.

Bill Brandt: το Πορτραίτο του μια ζωή κακομούτσουνου και δύσθυμου Francis Bacon, μια πτήση στα αληθινά υψηλότερα επίπεδα της προσωπογραφικής τέχνης όλων των εποχών. Εικόνα ανθολογίας.

Το πορτραίτο του με το ζωγράφο Francis Bacon έδωσε μια νέα, εξπρεσιονιστική διάσταση στην έννοια της φωτογραφικής προσωπογραφίας όχι μόνο με την εντελώς ιδιοσυγκρασιακή ένταξη του δραματικού τοπίου στη περιγραφή της προσωπικότητας του αναπαριστώμενου προσώπου αλλά και την ρηξικέλευθη για εκείνη την εποχή χρήση του εκφραστικού ακραίου κοντράστ, κάτι που άλλωστε το καθιέρωσε σχεδόν σε όλη του την εικονογραφική γκάμα, προς μεγάλη ενόχληση των επιμελητών των εκθέσεων του. Κι όμως με αυτή την επιλογή-αντιδημοφιλή, ιδιαίτερα για εκείνη την εποχή που όλα είχαν μια τυπογραφική γλύκα-έδωσε μνημειακότητα και δράμα που πάντα έλειπαν από τη φωτογραφική εικόνα. Δέστε το εμβληματικό τοπίο του για την εικονογράφηση του μυθιστορήματος της Emily Bronté “Ανεμοδαρμένα Ύψη”

@Bill Brandt

@Bill Brandt

Ευτυχώς όμως όχι μόνο για μένα αλλά σχεδόν για όλους όσους εκτιμούμε και αγαπάμε τον Μπιλ Μπραντ, η κορυφαία του στιγμή-στιγμή που κράτησε 30 ολόκληρα χρόνια!-ήταν η αφοσίωση του στο γυναικείο γυμνό. Κανείς δεν κατάφερε να τον φτάσει στη τόλμη των διατυπώσεων, στην ευρηματικότητα της μορφής, στην ευγένεια της σύλληψης-ποτέ φτηνός και χυδαίος εξιμπιονισμός δεν βγήκε από καμιά εικόνα του, παρόλο ότι ο αισθησιασμός πολλών φωτογραφιών του αγγίζει σχεδόν την απτικότητα.

@Bill Brandt

@Bill Brandt

Νιώθεις καμιά φορά να επιβιβάζεσαι σε κάποιο όχημα διείσδυσης σε μυστικά βάθη και οδηγός σου σ’αυτά να είναι οι ίδιες οι γραμμές του σώματος. Είχε φτάσει ταυτόχρονα και στην αφαιρετικότητα και όσο την ολοκλήρωνε τόσο πιο απτή γινόταν η πάλλουσα σάρκα καθώς προσεγγιζόταν. Όλο αυτό το σπουδαίο επίτευγμα έγινε με δυό τρόπους: χρήση της ειδικής view κάμερας με τον υπερευρυγώνιο φακό της και κατά δεύτερο λόγο-πόσο ασυνήθιστο σε φωτογράφους φίρμες αυτό!-συνεχή έρευνα στο σκοτεινό θάλαμο με αλλεπάλληλα κροπαρίσματα. Μάστορας!

@Bill Brandt Χάρη στον Μπιλ Μπραντ ο όρος γεωγραφία του σώματος απέκτησε νόημα και υπόσταση.

@Bill Brandt Χάρη στον Μπιλ Μπραντ ο όρος γεωγραφία του σώματος απέκτησε νόημα και υπόσταση.

Leave a comment

Filed under Bill Brandt, Ιστορία της Φωτογραφίας

Leave a comment