3+1

Lucian Freud: Paddington 1951(το πορτραίτο του φωτογράφου Harry Diamond)

Lucian Freud: Paddington 1951(το πορτραίτο του φωτογράφου Harry Diamond)

Αυτές τις μέρες τις έχω αφιερώσει στο διάβασμα μονογραφιών ενός αγαπημένου μου ζωγράφου, του Lucian Freud-(είχε τη πολύ σπάνια ιδιότητα να είναι αντάξιος, στο δικό του τομέα, του επίσης μεγάλου του προγόνου, του παππού του Siegmund Freud, του πατέρα της ψυχανάλυσης). Το έργο που αναρτώ πρώτο, το ήξερα με τον τίτλο Paddington αλλά, επειδή ο Φρόιντ δεν συνήθιζε να δίνει ονόματα των απεικονιζομένων στα πορτραίτα του, δεν ήξερα, ίσως δεν είχα προσέξει, ότι το πρόσωπο του συνταρακτικού αυτού πορτραίτου, με τον τόσο ανελέητο και αλύπητο εκφραστικό ρεαλισμό του, είναι ένας φωτογράφος, φίλος του μεγάλου ζωγράφου, ονόματι Harry Diamond. Για να δείτε με πόση οξυδέρκεια έπιασε την αύρα αυτού του σκληρού,γωνιώδους προσώπου ο ευφυής ζωγράφος, παραθέτω μια πολύ όμορφη αυτοπροσωπογραφία του φωτογράφου, που προφανώς είναι αρκετά μεταγενέστερη από το πορτραίτο.

Harry Diamond: Self-portrait

Harry Diamond: Self-portrait

Η ιδέα να βάλω το έργο ενός ζωγράφου με θέμα του έναν φωτογράφο, με οδήγησε να θυμηθώ άλλες ανάλογες περιπτώσεις. Δεν είναι πολλές  αυτές που θυμάμαι και για να πω την αλήθεια δεν έχω τη διάθεση να ψάξω περισσότερο. Πάντως θα ήταν μιας πρώτης τάξεως ιδέα για μια πτυχιακή ή μεταπτυχιακή εργασία.  Θυμήθηκα λοιπόν τον, πολύ συγγενικό σαν στυλ στο πρώιμο έργο του Φρόιντ,  ζωγράφο, τον μεγάλο εξπρεσιονιστή Otto Dix, έναν καλλιτέχνη που επηρεάστηκε πολύ από την τέχνη της πρώιμης βόρειας Αναγέννησης-φλαμανδούς και γερμανούς. Υπάρχουν λοιπόν δύο πορτραίτα του του πατριάρχη της φωτογραφικής προσωπογραφίας στη Βαϊμάρη, του θρυλικού Hugo Erfurt. Επιλέγω αυτό που τον παρουσιάζει σαν φωτογράφο, αφού κρατάει στα χέρια του ένα φακό με μπρούτζινη μοντούρα.

Otto Dix: Portait of Hugo Erfurt

Otto Dix: Portait of Hugo Erfurt

Με κάποιο τρόπο ο σπουδαίος αυτός γερμανός φωτογράφος συνδέεται και με την Ελλάδα, αφού υπήρξε ο δάσκαλος της σημαντικής και εμβληματικά πρώτης ελληνίδας φωτογράφου, της θρυλικής Nelly!

Hugo Erfurt: Το πορτραίτο  της Nelly

Hugo Erfurt: Το πορτραίτο της Nelly

Η τρίτη περίπτωση είναι λιγότερο γνωστή και κάπως πιο συμβατική αλλά σε καμιά περίπτωση λιγότερο ενδιαφέρουσα. Είναι το πορτραίτο του δανέζου φωτογράφου Christian Franzen που όμως έκανε καριέρα στην Ισπανία, στη Μαδρίτη και ήταν προσωπικός φίλος του δραστήριου-και φωτογραφικά- μεγάλου ισπανού υπαιθριστή ζωγράφου Joaquin Sorolla.

Joaquin Sorolla: Πορτραίτο του φωτογράφου Christian Franzen

Joaquin Sorolla: Πορτραίτο του φωτογράφου Christian Franzen

Ο ίδιος ο Franzen φωτογράφισε τον Σορόγια όταν ο τελευταίος ζωγράφιζε τον μνημειακών διαστάσεων πίνακα της γυναίκας του, που σήμερα βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Christian Franzen- Σορόγια ζωγραφίζει τη γυναίκα του Clotilde

Christian Franzen- Σορόγια ζωγραφίζει τη γυναίκα του Clotilde

Όπως προανέφερα όμως ο Σορόγια ήταν και ο ίδιος δραστήριος φωτογράφος, που έμαθε την τέχνη του από τον προστάτη του και αργότερα πεθερό του, σημαντικό φωτογράφο Antonio Garcia Peris.

Joaquin Sorolla: Το πορτραίτο του φωτογράφου Antonio Garcia Peris

Joaquin Sorolla: Το πορτραίτο του φωτογράφου Antonio Garcia Peris

Τελευταίος αν και αρκετά ξεχωριστός από τις προηγούμενες περιπτώσεις είναι ο σύγχρονος μας αμερικανός  ζωγράφος Chuck Close που ζωγράφιζε με ένα εντελώς φωτορεαλιστικό τρόπο, γιγαντιαίων διαστάσεων πορτραίτα-κοντινά κεφαλής για την ακρίβεια-και που χρησιμοποιούσε για βοήθημα του την φωτογραφία και μάλιστα στα πιο απαιτητικά τεχνικά της: την view camera! Με τον καιρό η τεχνική άλλαξε αρκετά και έγινε πιο πουαντιγιστική-κουκιδογραφία ας πούμε που κι αυτή με τη σειρά της μετεξελίχθηκε σε ακόμη ρευστότερες μορφές.

Ο Chuck Close:δημιουργώντας μια από τις πιο πρόσφατες αυτοπροσωπογραφίες του.

Ο Chuck Close δημιουργώντας μια από τις πιο πρόσφατες αυτοπροσωπογραφίες του.

Ανάμεσα στα πορτραίτα του λοιπόν φιγουράρει και αυτό ενός φωτογράφου. Του εαυτού του! Σαν φωτογράφου! Αναρτώ λοιπόν μια φωτογραφία όπου μπορείτε να τον θαυμάσετε να μεταφέρει την μεγάλων διαστάσεων φωτογραφική εικόνα στην ακόμη μεγαλύτερων-κυριολεκτικά μνημειακών!-ζωγραφική επιφάνεια. Το επίτευγμα του, πέρα από ευφυής ιδέα έχει και διαστάσεις  ηράκλειου κατορθώματος,  αφού ο σπουδαίος αυτός και νεωτερικός καλλιτέχνης είναι ανάπηρος εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Η τέχνη της προσωπογραφίας, Ιστορία της Φωτογραφίας

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s